Als ondernemer heb je heel wat boontjes te doppen. Maar gelukkig kun je dat voor een groot deel online doen, zoals het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers. Dat bespaart niet alleen tijd, maar ook kopzorgen. Dit zijn drie administratieve zaken die je prima digitaal kan regelen.
AOV voor zzp’ers afsluiten
Als zzp’er heb je alleen een financieel vangnet als je daar zelf voor zorgt. Met een buffer kom je al een heel eind. Handig voor het opvangen van vakantiedagen, rustige tijden en een korte ziekteperiode. Maar wat doe je als je arbeidsongeschikt raakt en niet meer kan werken? Dan kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers (AOV) je uit de brand helpen.
Met een AOV voor zzp’ers ben je verzekerd van een inkomen bij (tijdelijke of langdurige) ziekte of arbeidsongeschiktheid. Denk bijvoorbeeld aan een ongelukkige valpartij op de werkvloer. Of aan psychische klachten zoals een burn-out of depressie. Maar ook vanwege andere gezondheidsredenen, zoals een zwangerschap, kun je even uit de running zijn. Met een AOV voor zzp’ers kun je voorkomen dat je dan op een houtje moet bijten. Je kunt deze verzekering eenvoudig afsluiten via de website van de verzekeraar: de premie is fiscaal aftrekbaar en krijg je deels terug van de Belastingdienst.
Goed om te weten: je kunt deze verzekering ook combineren met een broodfonds.
Zakelijke rechtsbijstand regelen
Vroeg of laat krijgt elke ondernemer ermee te maken: een klant of opdrachtgever die weigert (of steeds vergeet) te betalen – of een ander juridisch conflict. Zulke onverwachte narigheid kost niet alleen tijd, maar meestal ook bakken met geld. Met een rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers reken je voor eens en altijd af met wanbetalers en juridische ellende.
Met deze zakelijke verzekering beschik je over een complete incassodienst en een juridische preventiedienst. Daarnaast krijg je gratis en deskundig juridisch advies. Kortom: nooit meer tijd verspillen aan boze belletjes van klanten, leveranciers of opdrachtgevers. Ook deze verzekering sluit je makkelijk online af.
Administratie digitaliseren
Uren met je neus in de administratie doorbrengen is gelukkig allang niet meer nodig: met de juiste online software kan het makkelijker, sneller én leuker.
Herhalende taken
Digitaliseer en automatiseer al je herhalende administratieve taken. Denk aan: betalingsherinneringen, abonnementsfacturen en offertes. Je kunt hiervoor gebruikmaken van online factuurprogramma’s als fiscus.nl, rompslomp.nl of e-boekhouden.nl.
Uren bijhouden
Werk je met een uurtarief? Doe je timesheets dan de deur uit en begin je uren bij te houden met een app op je mobiel. Met een app als TimeChimp kun je op basis van je geregistreerde uren meteen een factuur uitdraaien.
Betalingen
Ook je betalingen automatiseren doe je met een softwareprogramma. Koppel simpelweg de software aan je bankrekening om de betalingen automatisch te importeren. Het programma linkt zelf de betaling aan de correcte debiteurenpost, zodat jij alleen nog maar de niet-gekoppelde betalingen hoeft te controleren en verwerken.