Wat is reputatiemanagement? In onderstaande artikelen leggen wij uit wat reputatiemanagement inhoudt, waarom en voor wie reputatiemanagement belangrijk is en geven wij praktische tips hoe jij jouw online reputatie zoals jouw zoekmachine reputatie en jouw online zichtbaarheid kan managen. Handig, want zo krijgen personen die informatie over jou op het internet zoeken een goed en realistisch beeld van jou.
Wat is identiteit?
Jouw identiteit wordt onder andere gevormd door wie je bent, wat je doet, jouw karaktereigenschappen, welke normen en waarden vind je belangrijk, van welke muziek houd je, jouw vriendengroep, hoe denk je over verschillende onderwerpen, welke kleding draag je? Al deze factoren vormen samen jouw identiteit. Positieve en negatieve associaties van anderen spelen hierin geen rol. En daar zit precies het verschil met reputatie.
Wat is reputatie?
Je reputatie is het beeld dat anderen van jou hebben. Idealiter valt jouw identiteit samen met jouw reputatie. Bij mensen die jou goed kennen zoals familie, vrienden en goede collega’s is dat vaak het geval. Mensen die jou niet of minder goed kennen, vormen zich een beeld van jou door wat ze over je lezen, horen en zien. En dat is niet per definitie exact wie jij bent: het is een indruk, gebaseerd op informatie die ze tot zich hebben genomen. Zo kan je verschillende reputaties hebben bij verschillende mensen.
Wat is online reputatie?
Het is tegenwoordig de normaalste zaak dat mensen informatie over anderen op het internet zoeken. 98 procent van de mensen heeft dat weleens gedaan en 95 procent doet dat met ene regelmaat. Soms gewoon uit nieuwsgierigheid, informatie over iemand op te zoeken uit het verleden of om van tevoren informatie in te winnen over een toekomstige afspraak. Maar vaak wordt de informatie gebruikt voor serieuzere doeleinden. Zoals door (potentiële) klanten, opdrachtgevers of werkgevers om een beeld te vormen over bijvoorbeeld (zelfstandige) professionals of kandidaten.
Een recent voorbeeld is het Canadese Hudson’s Bay. Zij openen in totaal 20 warenhuizen in Nederland en zijn hiervoor 2500 werknemers aan het rekruteren. Naast een traditioneel CV dienen sollicitanten ook hun social media-profielen op te geven. De recruiters maken een profiel van elke kandidaat op basis van de gevonden informatie en online uitlatingen. Op deze manier kijkt het warenhuis of kandidaten bij het bedrijf passen. Jouw online reputatie kan dus bepalend zijn bij het wel of niet krijgen van een nieuwe baan.
Wat is reputatiemanagement?
Met online reputatiemanagement ga je zelf actief aan de slag met het managen van jouw online informatie. Zo heb je meer controle over de online informatie die over jou gevonden wordt en dus over de beeldvorming over jou; jouw online reputatie.
Tips om jouw reputatie te managen:
Wat is reputatiemanagement? | Tips om jouw online reputatie te managen |
Manage jouw online reputatie | Online reputatiemanagement |
Zelf jouw online reputatie managen
Als je zelf met jouw online reputatie aan de slag wilt gaan, bekijk dan eens alle gratis tips die wij op Mijn Online IDentiteit beschikbaar hebben gesteld. Zo vind je bijvoorbeeld praktische tips over reputatiemanagement, personal branding, informatie van het internet verwijderen, privacy management en social media management.