SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door middel van verschillende SEO optimalisaties zorg je ervoor dat websites goed vindbaar zijn. SEO bestaat uit veel verschillende onderdelen. In dit artikel gaan we dieper in op technische SEO optimalisaties en geven we verschillende voorbeelden.
Wat is het doel van SEO?
Search Engine Optimization (SEO) heeft als doel om een website beter zichtbaar te maken in de organische zoekresultaten. Dit houdt in dat je probeert om met een specifieke webpagina zo hoog mogelijk te ranken op bepaalde zoekwoorden. Door middel van verschillende SEO optimalisaties kun je dit doel bereiken.
SEO bestaat uit verschillende onderdelen zoals SEO analyse, strategie, zoekwoord analyse, SEO teksten, linkbuilding, lokale SEO én technische SEO. Met enkel het uitvoeren van één onderdeel van SEO zal je niet het gewenste resultaat bereiken, namelijk bovenaan de organische zoekresultaten staan. Maar in dit artikel gaan we wel dieper in op één van deze onderdelen, namelijk technische SEO optimalisaties.
Wat zijn technische SEO optimalisaties?
Met technische SEO optimalisaties focus je op de technische prestaties van een website. Technische prestaties zijn namelijk belangrijk voor een hoge gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en de algemene prestaties van de website. Wanneer je website veel technische problemen bevat (denk aan een extreem lange laadtijd, een niet gebruiksvriendelijke menustructuur of een laag veiligheidsniveau) dan zijn bezoekers geneigd om verder te kijken.
Daarnaast zijn er verschillende technische SEO optimalisaties die ervoor zorgen dat Google je website beter kan vinden en lezen. Deze zaken zijn erg belangrijk om de vindbaarheid van de website te vergroten. Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van technische optimalisaties die SEO marketeers te allen tijde moeten uitvoeren.
Voorbeelden van technische SEO optimalisaties
De technische SEO optimalisaties gaan vaak verder dan mensen zich in eerste instantie realiseren. We geven hieronder een overzicht van een aantal voorbeelden van optimalisaties die vallen onder dit onderdeel van SEO. Maar wees je ervan bewust dat er nog veel meer onder technische SEO optimalisaties vallen!
- Indexatie
- Veiligheid
- Gebruiksvriendelijke mobiele weergave
- Overzichtelijke URL structuur
- Redirects
- Duplicate content
- Laadsnelheid
- Afbeeldingen
- Meta titels en beschrijvingen
- Structured data
We vertellen kort iets over bovenstaande technische optimalisaties zodat je een iets beter beeld krijgt van wat dit inhoudt.
1. Indexatie van de website
Wanneer de pagina’s van je website niet geïndexeerd zijn, zullen ze ook niet goed vindbaar zijn. Het is daarom belangrijk dat iedere pagina die gevonden moet worden, ook geïndexeerd is. Zaken die hieraan bijdragen zijn een duidelijke structuur, interne links, een robot.txt bestand en een XML of HTML sitemap.
2. Veiligheid van de website
Met een SSL veiligheidscertificaat zorg je ervoor dat jouw website veilig is. Dit geeft een signaal af naar zowel Google als de gebruiker over de kwaliteit van je website. Veel mensen lopen tegenwoordig liever niet het risico om bijvoorbeeld producten te kopen bij een website waar persoonlijke gegevens niet beveiligd worden.
3. Gebruiksvriendelijke mobiele weergave
Een steeds groter gedeelte van de bezoekers van je website zullen je website bezoeken via een mobiel apparaat. Het is daarom belangrijk dat de mobiele versie van de website goed vindbaar is en deze versie minimaal net zo gebruiksvriendelijk is als de desktop versie.
4. Overzichtelijke URL structuur
Een URL is webadres, iedere webpagina heeft een unieke URL. Een URL bestaat uit 4 onderdelen: het protocol, de domeinnaam, het pad en de querystring. Dat klinkt voor sommige mensen al erg technisch, maar wat hier belangrijk is om te onthouden is dat je met een overzichtelijke URL structuur invloed kan hebben op de vindbaarheid van je website.
Zorg dat jouw URL’s niet te lang zijn, de juiste zoektermen bevatten en netjes zijn. Hiermee bedoelen we dat de URL geen vreemde tekens of onnodige tekst bevat.
5. Redirects
Het instellen van redirects is ook één van de SEO optimalisaties die de vindbaarheid van je website ten goede zullen komen! Wanneer een URL verandert, dien je hiervoor een redirect in te stellen. Hiermee voorkom je dat de waarde van een unieke URL verloren gaat. Maar ook zorgt dit ervoor dat de bezoekers van jouw website op de juiste pagina’s terecht komen en niet op pagina’s met foutcodes stuiten.
6. Duplicate Content
Duplicate Content betekent letterlijk dubbele content. Dit kan in principe op twee manieren op je website voorkomen:
- Je hebt verschillende webpagina’s op je website waarvan de content vrijwel volledig hetzelfde is of sterk lijkt op de inhoud van andere pagina’s.
- Of dezelfde content is via verschillende URL’s te bereiken. Hierdoor weet Google niet welke unieke URL leidend is.
Beide vormen van duplicate content kunnen zorgen voor waardedaling van je website. Deze beide vormen zijn door middel van technische SEO optimalisaties te voorkomen.
7. Laadsnelheid
Wat is er vervelender op een website dan pagina’s die er super lang over doen om te laden? Meeste mensen haken bij een lange laadsnelheid af en verlaten de website. Dit wil je natuurlijk voorkomen! Vooral wanneer je zo je best hebt gedaan om je website te optimaliseren. Het is een onderdeel van de technische SEO werkzaamheden om te zorgen dat de laadsnelheid van een website zo hoog mogelijk is.
8. Afbeeldingen
Zorg ervoor dat alle afbeeldingen op je website werken, kloppen en er geen afbeeldingen ontbreken. Door middel van mooie afbeeldingen krijgt je website een professionele uitstraling. Kijk hierbij ook naar de grootte van de afbeelding en kies altijd passende afbeeldingen die de content versterken. Verder kunnen afbeeldingen ook een praktische functie hebben. Je kunt namelijk alt-tekst toevoegen aan afbeeldingen wat een positief en duidelijk signaal aan Google geeft en de gebruiksvriendelijkheid vergroot.
9. Meta titels en omschrijvingen
In de organische zoekresultaten probeer je met jouw webpagina’s op de eerste plek terecht te komen. Een Meta titel en omschrijving worden weergegeven in de SERP (Search Engine Result Page). Dit zijn de klikbare titel in de organische zoekresultaten en de daaronder getoonde omschrijving. Hiermee geef je duidelijkheid over de inhoud van de pagina en motiveer je bezoekers om op jouw website te klikken.
10. Structured data
Tot slot kun je structured data toevoegen aan je website. Dit is informatie zoals een prijs, antwoorden op veelgestelde vragen of andere specifieke data waardoor Google de pagina beter kan lezen. Wanneer je dit goed inricht kan het zijn dat jouw website bijvoorbeeld wordt getoond in de verschillende featured snippets van Google.
Zoals gezegd zijn er nog veel meer technische SEO optimalisaties. Heb jij hulp nodig bij SEO of één van de onderdelen van SEO? Laat geen kansen liggen en neem contact op met een professional!