LinkedIn werkt hetzelfde als Google; hoe hoger jij eindigt in de zoekresultaten, hoe vaker jouw profiel wordt bezocht.
Bedrijven, Human resources professionals en recruiters gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor een vacature of de juiste ZZP’er voor een freelance opdracht te vinden. Heeft de lezer eenmaal jouw LinkedIn profiel bezocht, dan is het aan jou om hem of haar te overtuigen dat jij de meest geschikte kandidaat bent om de klus te klaren.
Verhoog jouw vindbaarheid op LinkedIn
Wanneer een bedrijf op zoek is naar een nieuwe werknemer of ZZP’er, zal deze gebruik maken van de zoekfunctie van LinkedIn. Op basis van zoekwoorden en criteria zoals functie, bedrijf, branche, locatie, bedrijfstak, opleiding, ervaringsniveau en aanbevelingen worden kandidaten en ZZP’ers gezocht.
Om hoger in de zoekresultaten te belanden zijn relevante zoekwoorden en jouw profielsterkte belangrijk.
Relevante zoekwoorden
Jij kan jouw vindbaarheid verhogen door relevante (zoek)woorden in de diverse LinkedIn onderdelen te verwerken.
Wanneer je bijvoorbeeld een marketing manager bent, die gespecialiseerd is in social media strategieën. Zorg er dan voor dat woorden zoals ‘marketing manager’, ‘social media’, ‘strategieën’ en aanverwante woorden zoals ‘online marketing’, ‘Facebook’ en ‘LinkedIn’ geregeld in jouw functietitel, headline, samenvatting, werkervaring, vaardigheden en opleiding voorkomen.
Wanneer bedrijven op zoek zijn naar een kandidaat met jouw specialiteit, zal je hierdoor hoger in de zoekresultaten van LinkedIn verschijnen.
Profielsterkte
Ook kan je jouw vindbaarheid verhogen door te zorgen dat LinkedIn jouw profiel als ‘Zeer deskundig’ classificeert.
LinkedIn classificeert de volledigheid van jouw profiel in profielsterktes, zoals ‘Nieuw’, ‘Beginner’ of ‘Zeer deskundig’. Jouw profielsterkte wordt aangegeven in de rechterkolom van jouw LinkedIn profiel. Wanneer jij alle onderdelen van LinkedIn vult, zal LinkedIn jouw profiel als ‘Zeer deskundig’ beschouwen. Ook jouw profielsterkte weegt mee in de ranking van de LinkedIn zoekresultaten.
Wanneer je bovenstaande tips toepast op jouw LinkedIn pagina zal je zien dat je vaker door relevante personen of bedrijven wordt gevonden en jouw pagina bezoeken zullen toenemen.
Personal branding
Word je gevonden in de zoekresultaten? Dan is het aan jou de taak om de lezer vervolgens te overtuigen dat jij de beste kandidaat voor ‘The job’ bent. Beschrijf wie je bent, waar je goed in bent, wat jouw specialiteit is, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Wat kan jij voor iemand betekenen? Hoe je dat doet, leggen we uit in het artikel ‘LinkedIn samenvatting en werkervaring’.
[adinserter name=”Banner ebook LinkedIn”]
Nog meer tips voor LinkedIn
Wil je meer leren over LinkedIn? Lees dan ook ons artikel over de ‘Privacy instellingen LinkedIn‘ of het artikel voor tips voor je persoonlijke branding ‘LinkedIn tips personal branding‘. Andere artikelen over LinkedIn zijn ‘Jezelf onderscheiden op LinkedIn als student‘, ‘Persoonlijke LinkedIn URL maken‘ en ‘LinkedIn aanbevelingen vaardigheden‘. Je netwerk vergroten op LinkedIn? Leer hier hoe je ‘Netwerk opbouwt op LinkedIn‘ en het ‘delen van kennis op LinkedIn‘ gaat.