Uiteindelijk wil ieder bedrijf gemakkelijk gevonden kunnen worden en zijn naam kunnen versterken. Maar wanneer iedereen dat doel heeft, is het lastig om eruit te springen en de concurrenten te overtreffen. Toch zijn er een aantal tips die jouw bedrijf kunnen helpen naar een beter bedrijfsimago. Lees snel verder!
Visie herzien
Ooit, toen je begon met het opstellen van je plan van aanpak, heb je de visie van jouw bedrijf bedacht. Je hebt op die manier de normen en waarden, van dat moment, genoteerd en bent ambitieus gaan kijken naar de toekomst. De kans is groot dat je niet meer de tijd hebt genomen om deze te herzien. Allereerst bestaat er geen perfecte visie en daarnaast zal je bedrijf zich in een dynamische omgeving bevinden. Het is goed om er nog eens voor te gaan zitten om nog eens in te zien wat het toekomstbeeld is en hoe je door de buitenwereld gezien wilt worden. Alleen op die manier kan je jouw bedrijfsimago verbeteren: wanneer je weet wat je wilt én daar ook achter staat. Neem de tijd en bespreek het ook met collega’s zodat jij samen op een lijn zitten.
Blijf jezelf
Door de opkomst van social media, zijn we sneller geneigd om onszelf in een te goed daglicht te zetten. Vaak maken we iets mooier dan het is door alleen de positieve momenten te delen. Wanneer je dit als bedrijf doet, is het lastig voor de klant om te binden en het vertrouwen te versterken. Ben daarom als bedrijf open over waar je mee bezig bent. Zo weet jouw bedrijf, maar ook jouw klanten, waar ze aan toe zijn. Vaak zie je dat het alleen maar meer positieve reacties zal opwekken en uiteindelijk zelfs kan leiden tot free publicity. Free publicity, oftewel gratis publiciteit, is de ideale manier om jouw bedrijf onder de aandacht te krijgen van (potentiële) klanten. Het grote bedrijf Starbucks is een expert in free publicity. Door hun strategie delen klanten massaal hun fout geschreven naam op social media. Grappig om te delen, maar nog beter voor Starbucks zelf.
Bedrijfsimago = communicatie
Om jouw bedrijfsimago beter over te brengen, is het essentieel te blijven communiceren. Communicatie blijft de sleutel tot succes. We hebben we het hier over intern communiceren, zodat alle medewerkers op de hoogte zijn en consistent te werk gaan, maar ook extern communiceren, met klanten voor je online reputatie. Klanten kunnen jouw product of service alleen vinden, als je ook duidelijk maakt wat je te bieden hebt. Zorg dat je door middel van de juiste zoekwoorden promoot wat je te bieden hebt, maar dit natuurlijk ook werkelijk kunt maken. Dit is niet iets wat je voor morgen gedaan kunt hebben. Een beter bedrijfsimago net zo goed: het is een langetermijnproces.