Heb je er ooit bij stilgestaan wat er online zoal over jou te vinden is? Nee? Dan ben je je er waarschijnlijk ook niet van bewust dat anderen (zoals potentiële werkgevers en mogelijke klanten) zich op basis van deze informatie een beeld van jou vormen. Die perceptie is erg belangrijk als je op zoek bent naar een nieuwe baan of meer opdrachtgevers wilt werven.
Gelukkig kun je jouw online reputatie gunstig beïnvloeden door te werken aan een positieve beeldvorming. Niet alleen door je eigen informatie zo goed mogelijk te presenteren, maar ook door alles wat derden over jou publiceren onder controle te houden. Reputatiemanagement is een krachtige tool voor het regisseren van je imago op internet. In dit artikel lees je hoe het werkt en hoe je er optimaal gebruik van maakt.
Identiteit versus reputatie
Je identiteit wordt onder andere gevormd door wie je bent, wat je doet, de normen en waarden waarvoor jij staat, hoe jij je kleed en op welke wijze jij je gedraagt en hoe jij over diverse onderwerpen denkt en je uit. Alle deze zaken bij elkaar opgeteld vormen jouw identiteit. Dat ben jij. Het is een neutraal begrip, waarbij positieve of negatieve associaties van anderen geen rol spelen.
Anders is het bij de term reputatie. Jouw reputatie wordt gevormd door de buitenwereld op basis van de informatie die zij tot zich krijgen. Bij voorkeur komt jouw identiteit overeen met jouw reputatie. Bij mensen die jou goed kennen zal dat eerder het geval zijn. Mensen die verder van jou af staan baseren de beeldvorming over jou vaak op beperkte informatie. Zij krijgen een bepaald beeld van jou door alles wat ze over je zien, horen en lezen. Zo kan jouw reputatie verschillend zijn bij verschillende mensen. Die algehele indruk is dus je reputatie.
Wat is online reputatie?
Je reputatie is iets wat zich niet alleen in real life maar ook online afspeelt. Door jouw LinkedIn-profiel, de zoekresultaten in Google over jou, je eigen website, je Facebook-activiteiten en je berichten op andere social media vormen mensen zich een beeld van jou: van je persoonlijke eigenschappen, de kwaliteit van je werk, je betrokkenheid bij ontwikkelingen in je vakgebied en veel andere aspecten die belangrijk zijn bij sollicitaties en de werving van nieuwe klanten.
Naast de gegevens die je zelf publiceert, is er op internet ook informatie van anderen over jou te vinden. Denk bijvoorbeeld aan reacties op fora en meningen op reviewsites. Is de totaalindruk gunstig, dan is er sprake van positieve online reputatie. Deze schept vertrouwen en vormt een goede basis als je op zoek bent naar een nieuwe baan of meer omzet wilt genereren. Is het beeld echter negatief, dan kan dat je ernstig in de weg zitten bij het solliciteren en aantrekken van nieuwe opdrachtgevers.
Wat is online reputatiemanagement?
Wil je de touwtjes in eigen handen houden als het om jouw online imago gaat, dan is reputatiemanagement van groot belang. Het is een strategie waarmee je op een heel praktische manier aan een positieve online reputatie werkt en negatieve associaties zoveel mogelijk probeert te vermijden.
Belangrijke onderdelen van online reputatiemanagement:
[tie_list type=”checklist”]
- Personal branding: je eigen positie op internet bepalen en vormgeven, op de juiste wijze communiceren met de juiste doelgroepen en zorgen voor goede vindbaarheid en interactie.
- Monitoring van sociale media: kiezen voor social media die voor jou meerwaarde hebben, de mogelijkheden en mores van deze kanalen goed kennen en beheersen, de regie voeren door zelf te bepalen wie jouw feed ziet en erop kan reageren.
- Jouw eigen plek op het internet creëren: door een eigen website of profielpagina te creëren waar je laat zien wie je bent, wat je doet en wat voor anderen kan betekenen. Daarnaast kan je hier verwijzen naar relevante webpagina’s die over jou gaan.
- Recensies managen: positieve reviews voor je laten werken en constructief omgaan met negatieve reacties, door open te staan voor kritiek, helder te communiceren en oplossingen en verbeteringen aan te dragen.
- Zoekmachine reputatie: zoekmachine reputatie is het beïnvloeden van de zoekresultaten wanneer iemand op jouw naam zoekt. Op deze wijze kan diegene een goed beeld van jou krijgen door bijvoorbeeld direct te zien dat jij een expert bent op een bepaald gebied. Daarnaast kan jij ervoor zorgen dat relevante links over jou hoger in de zoekresultaten terecht komen.
- Informatie beheren: zorgen voor actuele en kloppende informatie die overal op internet synchroon loopt, zodat je een correct en consequent beeld schept en anderen geen tegenstrijdigheden aantreffen.
- Ongewenste informatie managen: zo kan je een webmaster van een website met ongewenste informatie over jou verzoeken de informatie te verwijderen of onjuiste en ongewenste zoekresultaten proberen weg te laten halen door een verzoek in te dienen bij de desbetreffende zoekmachines.
[/tie_list]
Pak je online reputatiemanagement goed aan en houd je je er consequent mee bezig, dan komt dat je online reputatie zeker ten goede. Er ontstaat een sterk en positief beeld waarmee je je kansen op de zakelijke en arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot.
Het waarom van online reputatiemanagement
Nu je het belang van een positieve online reputatie kent, is het wellicht overbodig om je te wijzen op het waarom van reputatiemanagement. Maar gezien de grote waarde kunnen we het niet genoeg benadrukken. Het overgrote merendeel van de werkgevers, werving en selectie-bureaus, human resource managers, maar ook verreweg de meeste klanten en opdrachtgevers zoeken informatie over potentiële werknemers, ZZP’ers en producten en diensten vooral online. Jouw personal branding, jouw presentatie op internet, de gegevens die anderen online over jouw publiceren en hoe jij daar vervolgens mee omgaat, maken dan ook het cruciale verschil tussen wel of niet die baan krijgen en die opdracht wel of niet binnenhalen.
Voor wie is online reputatiemanagement?
Voor wie is online reputatiemanagement niet, zouden we eigenlijk beter kunnen vragen. Iedereen die actief is op de arbeidsmarkt en iedereen die producten of diensten aanbiedt, heeft er baat bij. Of je als professional nu op zoek bent naar een nieuwe baan of als zelfstandige je netwerk en klantenkring wilt uitbreiden: Het is van vitaal belang dat jouw persoonlijkheid, jouw expertise en jouw ervaringen op de juiste manier worden gepresenteerd. Dat jouw identiteit op de juiste manier wordt weerspiegeld door jouw online reputatie.
En dat geldt voor alle vakgebieden, zowel in de commerciële als in de publieke sector. Voor consultants, accountmanagers en ICT’ers, voor vormgevers, copywriters en eventmanagers, voor muzikanten en acteurs, maar evengoed voor politici, bestuurders, bouwprofessionals en kappers aan huis.
Conclusie
Neem het heft in eigen handen en investeer in je online reputatie. Verdiep je in de ins en outs van reputatiemanagement, steek er tijd in, bepaal wat voor jou van meerwaarde is en doe er je voordeel mee. Voer de regie over je eigen online reputatie en schep zo de ideale voorwaarden voor een nieuwe baan of groei van je omzet. Dus manage jouw online reputatie zodat deze overeenkomt met jouw online identiteit.
Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online reputatie kan managen.