Sociale media spelen een steeds grotere rol in ons leven. Steeds meer mensen hebben één of meerdere accounts op Whatsapp, Twitter, Facebook of een van de vele andere social media. De groei zit niet alleen bij de jeugd. Ook ouderen in de leeftijdsgroep tussen 45 en 65 jaar én daarboven zijn steeds vaker op social media te vinden.
Actief op sociale netwerken
Van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft in 2016 bijna 80 procent een account op een van de sociale netwerken, bijvoorbeeld op WhatsApp, Facebook of Twitter. In 2014 zat het percentage nog op 63 procent. De toename zit voor een klein gedeelte in de leeftijdsgroep tussen de 25 en 45 jaar, maar vooral daarboven. In 2016 is 83 procent van de ouderen tussen de 45 en 65 jaar en toch nog 39 procent van de ouderen boven de 65 jaar actief op één of meerdere van de social media. In 2014 lagen die cijfers nog op respectievelijk 69,9 en 25,7 procent.
Het wordt gemakkelijker
De toename van het social media-gebruik bij ouderen hangt ongetwijfeld samen met een toegenomen gebruik én toegenomen mogelijkheden van de smartphone. Hierdoor is het veel eenvoudiger geworden om een account te hebben én er gebruik van te maken. Ook het feit dat op meer plaatsen gebruik kan worden gemaakt van internet zal hierbij een rol kunnen spelen.
Verschil naar opleidingsniveau
Kijk je naar het opleidingsniveau van de Nederlanders, dan is te zien dat naarmate het opleidingsniveau hoger is, ook het gebruik van social media toeneemt. Vooral bij professionele netwerken, zoals LinkedIn, is de grotere groep hoger opgeleiden onder de ouderen nog veel duidelijker waarneembaar.
Social media instellingen…
Wil je tips over social media gebruik? Bekijk dan ook onze praktische tips in de categorieën “Social media management” en “Privacy instellingen social media”.