Dit artikel is geschreven door Willem van Lynden.
Welke resultaten zie jij als jij jezelf zoekt in de zoekmachines? Kloppen deze gegevens? En ben je tevreden met de zoekresultaten? Of zou je liever andere resultaten op jouw eerste pagina zien?
Online reputatiemanagement is het proces van het beïnvloeden van je reputatie in de zoekresultaten bij een zoekopdracht naar jouw eigen naam. In dit artikel geven we je 6 tips waarmee je direct aan de slag kan gaan om zoveel mogelijk resultaten over jezelf op de eerste pagina van zoekmachines, zoals Google te krijgen. Weet wel dat de door jou gemaakte aanpassingen niet meteen worden opgepikt, dit kan een tijdje duren. Het duurt vaak een aantal weken tot de pagina’s een nieuwe plek hebben gekregen.
Zorg dat je actief bent op Social Media
Zorg dat jouw Social Media profielen zoals LinkedIn en Twitter indexeerbaar zijn. Dit betekent dat ze goed gevonden worden in de zoekmachines. Optimaliseer ze bovendien voor jouw naam.
Niet alle social media profielen scoren even goed in de zoekmachines als het gaat om reputatiemanagement. Dit heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid tekst die op de pagina’s getoond wordt. LinkedIn biedt de mogelijkheid tot het plaatsen van veel tekst. Een actieve Twitteraar creëert ook automatisch veel unieke tekst op zijn of haar profiel. Facebook is hier minder geschikt voor, en Instagram al helemaal niet. Als je een profiel wilt aanmaken voor goede positie in de zoekresultaten, houd hier dan rekening mee.
Optimaliseer je profielen voor je eigen naam. Zorg ervoor dat je gebruikersnaam ook je echte naam is (voor- en achternaam) en vertel over jezelf op jouw pagina. Zorg ervoor dat je volledige naam enkele keren voorkomt op de pagina.
Registreer een eigen website
Dit kan zowel betaald of gratis via bijvoorbeeld wordpress.com. Jouw eigen website op www.jouwnaam.nl is heel handig wanneer je met online reputatiemanagement aan de slag gaat. Het is een pagina waarvan jij de inhoud volledig controleert en die je goed kan optimaliseren voor je eigen naam. Je kan voor ongeveer €20,- per jaar een eigen domeinnaam en hosting registreren. Je kan ook via wordpress.com een eigen sitenaam claimen. Je kan dit gratis doen en kiezen voor jouwnaam.wordpress.com als domein, of tegen een kleine jaarlijkse betaling op www.jouwnaam.nl. Om te scoren in de zoekmachines is een .nl extensie het beste.
Laat zien wat je doet
Zorg dat als je ergens iets doet, er ook over geschreven wordt (bijvoorbeeld op de website van je vrijwilligerswerk of een lokale nieuwswebsite) en dat jouw naam genoemd wordt. Dit is wellicht een van de belangrijkste onderdelen van online reputatiemanagement, maar tegelijkertijd ook het meest lastig wanneer je hier geen ervaring mee hebt. Een vermelding op externe websites geeft echter het meeste vertrouwen vanwege de vermeende objectiviteit hiervan.
Je kan hierbij denken aan websites van verenigingen waar je actief bent (sport, vrijwilligerswerk, etc.) en aan (lokale)nieuwswebsites. Het is vaak wel zaak om hier zelf achteraan te gaan. Organiseer je bijvoorbeeld wat leuks in de buurt, schrijf er een berichtje over en stuur dit bericht, waar je naam uiteraard in voorkomt, aan een website met lokaal/regionaal nieuws.
Link je verschillende Social Media profielen aan elkaar
Gebruik je verschillende social media profielen? Zorg dan dat de verschillen profielen en websites naar elkaar te linken. het signaal dat de verschillende profielen allemaal over jou gaan. Links van jouw website naar jouw social media profielen kunnen hierdoor de posities van je sociale profielen weer verbeteren. Kan jij bovendien op de blog of website van een bekende een linkje krijgen naar je website, zeker doen!
Verwijder irrelevante pagina’s die je reputatie schaden
Door middel van het “right to be forgotten” kan Google gevraagd worden om online informatie over jou te verwijderen. Kijk hier voor een duidelijke uitleg over hoe dit in zijn werk gaat. Dit recht geldt echter niet voor iedereen. Ben je wel eens in het nieuws, of gaat het om berichten met betrekking tot je werk? Kleine kans dat Google deze zal verwijderen.
Verspreid goede foto’s
Zorg voor verschillende goede foto’s van jezelf en verspreid deze over jouw profielen. Voor veel zoekopdrachten naar personen wordt er een rijtje met afbeeldingen getoond. Als je overal precies dezelfde foto gebruikt zal deze er waarschijnlijk maar één keer tussen staan en zullen de overige foto’s van anderen zijn. Gebruik dus voor elk profiel een andere foto. Gebruik in de bestandnaam van deze foto’s ook altijd jouw eigen naam, bijvoorbeeld “jan-jansen-vakantie.jpg” om aan de zoekmachines duidelijk te maken dat jij op deze foto’s staat.
Met deze 6 tips voor online reputatiemanagement kan je alvast een goede stap maken in het versterken van jouw online reputatie in de zoekmachines. Houd bovenstaande regels goed in het achterhoofd en je zal zien dat na verloop van tijd de eerste pagina voor de zoekresultaten voor jouw naam er steeds beter uit begint te zien.
Vind je dit artikel interessant? Dan ben je wellicht ook geïnteresseerd in het artikel ‘Online reputatie; zo manage je jouw online reputatie!’.
Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online informatie en identiteit kan managen.
[box type=”shadow” align=”alignleft” ]Dit artikel is geschreven door:
Willem van Lynden is eigenaar van MediaMaze, een bureau dat zich exclusief richt op het managen van de online reputatie.[/box]