Als zelfstandig ondernemer kan het een hele opgave zijn om telkens maar weer nieuwe prospects te vinden en opdrachten binnen te halen. Je bezoekt allerlei netwerkborrels en post wekelijks een Facebook en Linkedin post in de hoop dat er zich nieuwe leads aandienen. Meestal is het tevergeefs en zit je dagen of zelfs weken zonder werk tot je door toeval weer ergens tegenaan loopt en weer even aan de slag kan. Hoe kun je jezelf profileren op een manier dat jij niet telkens achter die nieuwe klus aan moet, maar de klussen jou zullen vinden?
5 Tips om als zelfstandige ondernemer meer opdrachten binnen te halen
1. Zeg wat je doet en doe wat je zegt
Het klinkt eenvoudig, maar veel zelfstandig ondernemers doen het niet. Als online marketing je expertise is, hou het dan bij online marketing en doe niets anders. Het kan verleidelijk zijn om ook nog even die ene klus als content manager aan te nemen. Je had toch even niets te doen en geld is geld toch? Nee, niet doen. Vertel overal en aan iedereen wat je expertise is en doe alleen waar je expertise ligt. Op die manier zul jij je expertise vergroten en zal de markt zien waar je echt goed in bent.
2. Stop met onzinnige Facebook posts
Facebook is leuk. Zo is het ook bedoeld. Facebook is geen marktplaats voor zelfverheerlijking of het aanbieden van diensten. Linkedin overigens ook niet en Instagram en Twitter al helemaal niet. Dat komt omdat je bijna altijd dezelfde mensen zult bereiken. Jouw netwerk op social media weet al wat je doet en kunt. De kans dat daar een opdracht uit komt is uitermate klein. Daarnaast kost social media heel veel tijd die je veel beter aan iets zinnigs kunt besteden. Likes zijn leuk. Daarom noemen we ze ook likes. Maar likes brengen geen geld in het laatje. Klanten moeten je leuk gaan vinden op basis van je expertise, niet op basis van onzinnige posts.
3. Begin met zinvolle posts, want wie schrijft die blijft
Jezelf profileren begint met laten zien waar je goed in bent door het te doen. Maar daar stopt het niet. Schrijf over je expertise en deel je kennis. In welk vakgebied je ook actief bent, er zijn altijd mensen die van je willen leren. Schrijf daarom artikelen en plaats deze op plekken waar je mensen kunt bereiken die jou nog niet kennen. Dat kun je doen door gastblogs te schrijven, je eigen blog te starten of een combinatie van deze twee. Het mooie van artikelen is, dat ze gedeeld worden én gevonden kunnen worden door zoekmachines. Een Facebook post is gemiddeld 2 tot 6 uur zichtbaar. Een relevant artikel is 2 tot 6 jaar vindbaar op het Internet! Daarom, wie schrijft die blijft. Relevante artikelen delen op social media kan overigens wel bijdragen aan het bereiken van nieuwe klanten.
4. Zorg dat je gevonden kunt worden
Een potentiële klant heeft minstens zoveel moeite om jou te vinden als jij dat hebt om die nieuwe klant te vinden. Zorg daarom dat je gevonden kunt worden door jezelf consistent online te profileren. Dat begint met je eigen site, maar de kans dat jouw site zomaar gevonden wordt is nihil. Daar zijn er te veel sites voor. Gebruik daarom platformen zoals Fiverr.com, Freelance.com, of CallTheONE.com. Deze laatste is nieuw en biedt de mogelijkheid om je eigen profielpagina te maken, gastblogs te posten én je kunt direct door klanten gebeld worden via een live videoverbinding. Tijdens het videobellen wordt je automatisch per minuut betaald voor het delen van je expertise.
5. Doe wat je anders niet zou doen.
Als je blijft doen wat je altijd deed, moet je geen andere uitkomst verwachten. Zorg daarom dat je elke week iets doet wat je anders niet zou doen. Begin een andere sport, bezoek een andere stad of restaurant of maak eens een praatje met iemand die je anders niet eens gedag zou zeggen. Jouw netwerk weet al wat je doet. Stap daarom uit je comfort zone en breid je netwerk uit door nieuwe mensen te ontmoeten. Mensen die al weten wat je doet hoeven jouw verhaal niet meer te horen. Mensen die je nog niet kent zitten misschien te smachten om jouw kennis en expertise. Laat die mensen jou vinden door op plekken te komen waar je normaal gesproken niet zou zijn.
Personal branding op het internet
Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’ en ‘Stappenplan personal branding’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.
[box type=”shadow” align=”alignleft” class=”” width=””]Dit artikel is geschreven door Victor Demmendal van CallTheONE.com
Op CallTheONE.com kun je betaald je expertise delen via een live video verbinding. [/box]