Of je nou ondernemer of een (zelfstandige) professional bent, het eerste contact is tegenwoordig vaak online. De zoektocht van een klant, opdrachtgever of werkgever begint meestal met het zoeken op internet. Handig, want dat betekent dat ze actief opzoek zijn naar mensen met jouw expertise, producten of diensten. Je moet dus gevonden worden en wanneer je gevonden wordt, is een professionele uitstraling en presentatie van groot belang. We hebben daarom de belangrijkste online marketing tips voor jou op een rijtje gezet.
1. Kies een herkenbare domeinnaam
Online marketing verschilt soms niet veel van conventionele marketing: herkenbaarheid is essentieel. Het ideaal van online marketing is dat jouw (bedrijfs)naam samenvalt met de domeinnaam. Wanneer je net begint, is het daarom handig om te kijken of bepaalde domeinnamen vrij zijn en daar je bedrijfsnaam op aan te passen. Claim ook je eigen naam als domeinnaam als deze nog vrij is. Op deze manier word je als ondernemer of (zelfstandige) professional sneller gevonden wanneer mensen jouw naam op Google intikken.
2. Presenteer je werk met een eigen website
Een van de belangrijkste elementen van online marketing is ongetwijfeld de eigen website. Een goed verzorgde website kan een aantal belangrijke functies verzorgen. Het is een reclamebord dat aandacht vestigt op je werkzaamheden. Tegelijkertijd kan het fungeren als een digitale brochure, online CV of portfolio waarmee je laat zien at jouw expertise is en/ of welke producten en diensten je levert. Wie zijn website goed bijhoudt, speelt altijd in op de actualiteit van het eigen vak. Hierdoor is het mogelijk om de eigen expertise op directe wijze te bewijzen.
3. Wees vindbaar
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een van de belangrijkste online marketing tips. Want een goede website krijgt alleen waarde wanneer deze ook wordt gevonden door potentiële klanten, opdrachtgevers of werkgevers. Wanneer mensen zoekwoorden intikken die op jouw expertisegebied of dienst van pas zijn, wil je graag dat jouw website als een van de eerste zoekresultaten verschijnt. Een betere vindbaarheid leidt tot meer aandacht en verhoogt de kans op meer klanten, opdrachten of een nieuwe baan.
4. Gebruik social media
Social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) is niet meer weg te denken als onderdeel van de online marketing. Wie social media goed gebruikt kan zijn expertise goed onder de aandacht brengen. Het vormt een eenvoudige manier om met je doelgroep in contact te komen en door potentiele klanten, opdrachtgevers of werkgevers te worden gevonden. Bovendien helpt social media om verkeer naar je website te genereren wat de vindbaarheid in Google weer verhoogt.
5. Het belang van link building
Een aantal online marketing tips versterken elkaar, vooral op het gebied van vindbaarheid. Deze zijn namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Een van de belangrijkste blijft het zogenaamde link building. Een van de waarden waarmee Google je website rangschikt, is de manier waarop er naar wordt gelinkt. Relevante en populaire websites die naar jouw website linken geven deze autoriteit, iets wat Google belangrijk vindt omdat het leidt tot betere zoekresultaten. Een extra voordeel is een grotere kans dat je relevante bezoekers krijgt, want meestal linken websites met elkaar die overeenkomstige onderwerpen of diensten presenteren.
6. De aandacht vasthouden met een nieuwsbrief
Wie eenmaal zicht heeft op de eigen doelgroep kan een van de ondergewaardeerde online marketing tips uitproberen: de digitale nieuwsbrief. Door regelmatig een nieuwsbrief per email te versturen, houd je een netwerk in stand. Je versterkt het idee dat jij kennis van zaken hebt. In een nieuwsbrief kun je nieuwtjes over de branche of je eigen bedrijf verspreiden. Vergeet niet dat mensen dol zijn op tips. Hierdoor word je bovendien gezien als een autoriteit en zal jouw naam vaker circuleren wanneer mensen in hun eigen netwerk op zoek zijn naar expertise.
7. Blog regelmatig
Veel van de online marketing tips gaan over jezelf presenteren als expert. Door kennis te delen laat je aan anderen zien dat je weet wat er speelt op jouw vakgebied. Dat geeft vertrouwen en geeft je een streepje voor ten opzichte van concullega’s in een markt met veel concurrenten. Bloggen op je website is een van leukste manieren om je als expert te profileren en je kunt dit weer combineren met social media om het effect te verdiepen. Een extra voordeel is dat Google websites met expertise en variabele content hoger laat eindigen in de zoekresultaten.
8. Adverteren
Adverteren is niet alleen iets voor grote bedrijven. Als kleinere onderneming of (zelfstandige) professional kun je op een bescheiden manier advertenties onderdeel maken van je online marketing. Eén populaire vorm van adverteren is Google Adwords. Op basis van relevante zoekwoorden wordt jouw advertentie getoond in de zoekresultaten. Ben jij bijvoorbeeld een online marketeer en zijn bedrijven opzoek naar een online marketing expert, dan komt jouw advertenetie tevoorschijn. Adwords is eenvoudig in gebruik en heeft zichzelf bewezen. Houdt er wel rekening mee dat je niet de enige bent die in de markt bent voor populaire zoektermen. Deze kunnen je advertentiebudget snel doen slinken. Met enige creativiteit op het gebied van zoektermen kom je echter tot goedkopere oplossingen die soms tot verrassende resultaten leiden.
Daarnaast is adverteren is adverteren op Facebook erg populair. Een ander alternatief is LinkedIn wat als groot voordeel heeft dat het netwerk al gericht is op werk. Bovendien heeft LinkedIn al meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers, hoeveel daarvan zijn potentiële klanten?
Online marketing is leuk
De online marketing tips maken een ding duidelijk: je kunt als bedrijf of (zelfstandige) professional zelf heel veel voor elkaar krijgen. Jouw expertise , een eigen dienst of product onder de aandacht brengen is makkelijker dan in de off-line wereld. En het is belangrijk om te bedenken dat het leuk is. Veel van de bovenstaande tips vereisen creativiteit in de omgang met nieuwe technologie en leveren uiteindelijk meer klanten en opdrachten op voor je core business.
Wil je meer tips om jezelf te profileren op het internet?
Lees dan ook de artikelen “Personal branding, iets voor jou?” en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.