Ondernemers zijn vaak mensen met vernieuwende ideeën voor producten of diensten. Helaas weten maar weinigen hoe ze deze ook nog daadwerkelijk aan de man moeten brengen. Een van de zaken die hierbij erg belangrijk is, is branding. Niet alleen een merknaam, logo en slogan om je onderneming te onderscheiden van de concurrentie. Maar echt de waarden van de onderneming omzetten in een identiteit, die een gevoel oproept bij de doelgroep zodra ze het merk waarnemen. Effectieve branding is tegenwoordig een harmonieus samenspel tussen online en offline activiteiten. Hieronder lees je er meer over.
Online én offline branding
Branding wordt ingezet om niet een product of dienst te verkopen, maar een merkbeleving. Hierbij is het enerzijds van belang te erkennen dat de wereld in rap tempo digitaliseert. Ondernemingen kunnen daar onder meer op inspelen met een mooie en goede doelgroepgerichte website die de band met de klant versterkt en bijvoorbeeld virtuele shopbelevingen.
Anderzijds vormen ook offline communicatie-uitingen onderdeel van je totale branding. Denk bijvoorbeeld aan buitenreclame, de verpakking van je producten en promotieartikelen. Laat je merchandise zoals pennen, keycords of stickers drukken met daarop de bedrijfsnaam, het logo of je slogan? Bedenk hierbij goed wat je wil bereiken met de artikelen, en wat de gewenste toepassing is. Laat je bijvoorbeeld stickers drukken? Denk er dan over na of deze onder meer gemakkelijk te verwijderen moeten zijn of geschikt voor buiten, of een extra opvallende nuonkleur moeten hebben.
Diverse manieren om offline en online branding te combineren
Bij offline en online branding is het dus een geval van niet of-of, maar en-en. Een consistente branding met een herkenbare huisstijl via alle kanalen en middelen roept zowel on- als offline hetzelfde gevoel op. Het moet de doelgroep aanspreken en aanzetten tot actie. Er zijn verschillende manieren waarop je de on- en offline branding van je onderneming kunt combineren.
- Pas je vooral offline branding toe momenteel? En wil je voorkomen dat de naamsbekendheid van de onderneming tussen twee mediapieken in te veel terugvalt? Dan kun je online branding perfect tussendoor inzetten om de merkherkenning op peil te houden.
- Pas je nu juist vooral online branding toe momenteel? Dan kan het zeer effectief zijn meerdere keren per jaar offline campagnes te lanceren om nieuwe doelgroepen te bereiken.
- Wil je binnen korte tijd zoveel mogelijk mensen bereiken, bijvoorbeeld bij de opening van een winkel of voor een tijdelijke actie? Dan is het waarschijnlijk het meest effectief online en offline communicatie te stapelen. Je combineert hierbij bijvoorbeeld radio- en tv-commercials met promotieartikelen, de inzet van social media en SEA- en SEO-campagnes.
De voordelen van crossmediale branding
Zowel offline als online branding hebben beide voor- en nadelen. Het grote pluspunt van een crossmediale campagne is dat je de voordelen van ieder kanaal zo goed mogelijk moet benutten. De voordelen van offline branding zijn bijvoorbeeld de versterkte merkbeleving door tastbare, fysieke zaken, het feit dat er offline meer focus is en de uitgebreidere ruimte voor creatieve ideeën. De voordelen van online branding zijn de beter te bewaken consistentie, het grotere bereik en het gemak een specifieke doelgroep te benaderen. Het managen van de online identiteit draagt samen met de offline branding bij aan de gehele merkbeleving.