Bedrijven gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden en de juiste ZZP‘ers voor freelance opdrachten. Wanneer zij op zoek zijn naar iemand met jouw specialiteit, zorg dan dat jij bovenaan in de zoekresultaten belandt. Vervolgens is het aan jou de taak om die persoon te overtuigen dat jij de juiste persoon bent voor ‘The job’. In dit artikel geven wij jou LinkedIn tips on jezelf als expert op LinkedIn positioneren.
Dit artikel bestaat uit de volgende onderdelen:
[tie_list type=”checklist”]
- Wat is personal branding?
- Waarom personal branding?
- Personal branding op LinkedIn
- 9 LinkedIn tips voor personal branding
- Toepassen van Personal Branding op het internet
[/tie_list]
Wat is Personal branding?
Personal branding is jezelf beschouwen als een merk en je ook op die manier in de markt positioneren. Het is jezelf presenteren aan de juiste doelgroep waarbij je consistent communiceert wie je bent, waar je voor staat, waar je goed in bent, wat jouw eigenschappen zijn, wat jouw specialiteit is, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Welk probleem kan jij voor een bedrijf oplossen?
Wil meer leren over personal branding, lees dan ook het artikel ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’.
Waarom Personal branding?
Wanneer jij een product via internet koopt, begint de zoektocht vaak via een zoekmachine of vergelijkingssite. Als je eenmaal één of meerdere producten gevonden hebt, wil je een duidelijke productfoto, een duidelijke omschrijving, productspecificaties en weten wat de ervaring is van andere gebruikers; de reviews.
Voordat we tot een aankoop overgaan, willen we namelijk weten welk product ons probleem het beste oplost. Wanneer een bedrijf op zoek is naar een ZZP’er of een nieuwe werknemer, dan doorlopen zij hetzelfde proces via LinkedIn.
Personal branding op LinkedIn
LinkedIn is het grootste zakelijke digitale netwerk ter wereld, met wereldwijd meer dan 277 miljoen gebruikers en 4,2 miljoen gebruikers in Nederland. Op LinkedIn deel je zakelijke informatie en creëer je jouw eigen digitale netwerk met (oud) collega’s en professionals uit jouw vakgebied.
LinkedIn is namelijk meer dan een online CV, LinkedIn is een ideaal platform voor personal branding, dus om jezelf te presenteren en te positioneren als (zelfstandig) professional. Laat zien wie je bent, waar je goed in bent en waarin jij je onderscheidt van de rest en vergroot je kans op een baan of een ZZP opdracht.
Bedrijven, Human resources professionals en recruiters gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden en de juiste ZZP ‘ers voor freelance opdrachten.
Zorg dat jij bovenin de zoekresultaten op internet verschijnt, wanneer er naar een kandidaat met jouw specialiteit wordt gezocht. Hebben ze jou eenmaal gevonden, dan is het aan jou de taak om ze met jouw LinkedIn profiel te overtuigen.
LinkedIn tips voor personal branding
LinkedIn tip 1: Vergroot je vindbaarheid
Net als bij Google geldt ook bij LinkedIn: hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe vaker mensen naar je profiel doorklikken.
LinkedIn tip 2: Relevante zoekwoorden
Om hoog te ‘ranken’ moet je in je profiel meermaals termen terug laten komen waar in jouw vakgebied veel op wordt gezocht.
LinkedIn tip 3: Profielsterkte
Hoe vollediger je profiel, hoe hoger je in de zoekresultaten scoort. Vul dus alle onderdelen in en controleer in de rechterkolom of je als ‘zeer deskundig’ wordt aangemerkt. Met een volledig profiel kun je je netwerk opbouwen op LinkedIn.
LinkedIn tip 4: Een professionele profielfoto
Hebben opdrachtgevers je gevonden, dan wil je natuurlijk een sterke eerste indruk maken. Een goede profielfoto is dus erg belangrijk.
LinkedIn tip 5: Een sterke headline
Ook erg belangrijk bij LinkedIn marketing is de headline. Deze staat op overzichtspagina’s direct onder je naam en wordt meteen gezien. Dit is samen met jouw profielfoto het eerste wat potentiele werkgevers zien wanneer ze op zoek zijn naar professionals zoals jij!
LinkedIn tip 6: Jouw samenvatting
De samenvatting is dé plek om opdrachtgevers ervan te overtuigen dat jij de juiste persoon voor de job bent. Wat kun je, waar sta je voor en welke meerwaarde bied jij?
LinkedIn tip 7: Werkervaring
Beschrijf overzichtelijk waar je in gespecialiseerd bent en welke producten & diensten jij aanbiedt voor welke oplossingen.
LinkedIn tip 8: Aanbevelingen
Met LinkedIn aanbevelingen (reviews) bevestig je je kennis, ervaring, specialismen en meerwaarde.
LinkedIn tip 9: Wees een expert
Door actief actuele kennis en ontwikkelingen in jouw vakgebied te delen laat je zien dat je expert bent binnen jouw branche. Door het delen van kennis onderscheid je jezelf op LinkedIn.
[adinserter name=”Banner ebook LinkedIn”]
Toepassen van personal branding op het internet
Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’ en ‘Stappenplan personal branding’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.
Nog meer tips voor LinkedIn
Wil je meer leren over LinkedIn? Lees dan ook ons artikel over de ‘Privacy instellingen LinkedIn‘. Andere artikelen over LinkedIn zijn ‘Persoonlijke LinkedIn URL maken‘ en ‘LinkedIn aanbevelingen vaardigheden‘.