Wanneer anderen een aanbeveling schrijven waarin ze jouw specialiteit, eigenschappen, meerwaarde en onderscheidend vermogen bevestigen, dan wekt dat vertrouwen bij diegene die jouw LinkedIn profiel leest. En dat vergroot natuurlijk weer de kans op benaderd worden voor een vacature of ZZP opdracht.
LinkedIn aanbevelingen
LinkedIn geeft de mogelijkheid om jouw connecties uit te nodigen om jouw werkervaring, specialiteit, kennis en meerwaarde aan te bevelen door het schrijven van een LinkedIn aanbeveling. Je kan dit vergelijken met reviews die je online ook vindt over bepaalde producten die je wilt gaan kopen.
In de diverse onderdelen van LinkedIn, zoals in jouw samenvatting, werkervaring, opleiding en headline, heb je er als het goed is alles aan gedaan om te beschrijven wie je bent, wat jouw specialiteit is en wat jou onderscheidt van de rest; jouw personal branding.
Wanneer (oud)collega’s, zakenrelaties of klanten jouw specialiteit, kennis, resultaten en meerwaarde ook nog eens bevestigen door het geven van een persoonlijke aanbeveling, dan vergroot dit de geloofwaardigheid van jouw personal branding.
Dit wekt vertrouwen op bij potentiële klanten, human resource specialisten of recruiters die jouw profiel aan het bestuderen zijn. En dit vergroot vervolgens weer de kans dat jij benaderd wordt voor een vacature of ZZP opdracht.
Hoe krijg je meer aanbevelingen?
Vraag je leidinggevende, collega’s, relaties of klanten waar je goed mee hebt samengewerkt om een aanbeveling te schrijven. Het werkt het beste om een persoonlijke uitnodiging te sturen. Wanneer je een aanbeveling ontvangt, bedank dan diegene voor de moeite.
Wanneer je zelf ook positief bent over iemand anders, schrijf dan voor diegene ook een aanbeveling. Dat zal hij of zij zeker waarderen.
Contacten uitnodigen om een LinkedIn aanbeveling te schrijven
Wanneer je jouw contacten wilt verzoeken om een LinkedIn aanbeveling te schrijven ga dan naar de uitleg ‘Vragen om een aanbeveling’ op de LinkedIn website. LinkedIn legt hier stapsgewijs uit hoe je één of meerdere contacten tegelijk kan uitnodigen om een LinkedIn aanbeveling voor jou te schrijven.
Vaardigheden en onderschrijvingen
Heb jij verstand van marketing, social media en sales strategieën? Ben je ondernemend, goed in plannen of heb je verstand van hotels? In het onderdeel ‘vaardigheden en onderschrijvingen’ kan je 50 vaardigheden of deskundigheden kiezen. Anderen kunnen jouw vaardigheden en deskundigheid vervolgens onderschrijven ‘endorsen’. Het zijn eigenlijk simpele en snelle aanbevelingen. Anderen bevestigen dat jij goed bent in wat je doet.
Hoe krijg je meer onderschrijving?
Vraag jouw connecties om jouw vaardigheden en deskundigheden te onderschrijven. Onderschrijf zelf ook de vaardigheden van jouw connecties; op deze manier krijg je ook weer onderschrijvingen retour.
Daarnaast word jij ook op jouw vaardigheden en deskundigheden sneller gevonden wanneer een bedrijf op zoek is naar een persoon met deze eigenschappen.
[adinserter name=”Banner ebook LinkedIn”]
Personal branding op het internet
Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’ en ‘Stappenplan personal branding’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.
Nog meer tips voor LinkedIn
Wil je meer leren over LinkedIn? Lees dan ook ons artikel over de ‘Privacy instellingen LinkedIn‘ of het artikel voor tips voor je persoonlijke branding ‘LinkedIn tips personal branding‘ of hier hoe je je werkervaring samenvat op je profiel ‘LinkedIn samenvatting werkervaring‘. Andere artikelen over LinkedIn zijn ‘Jezelf onderscheiden op LinkedIn als student‘ en ‘Persoonlijke LinkedIn URL maken‘. Je netwerk vergroten op LinkedIn? Leer hier hoe je ‘Netwerk opbouwt op LinkedIn‘ en het ‘delen van kennis op LinkedIn‘ gaat.