Computers, smartphones en tablets zijn een groot onderdeel van ons dagelijkse leven. Bewust en onbewust bewaren we hier onze meest persoonlijke en vertrouwelijke informatie. Voor cybercriminelen ligt hier een schat aan informatie die ze door middel van oplichtingstrucs in hun handen proberen te krijgen. Wat kun je doen om de risico’s van cybercrime te verminderen?
Wat zijn de risico’s van cybercrime?
Cybercrime komt voor in verschillende vormen zoals malware, phishing, DDoS-aanvallen, hacken en menselijke fouten. Wanneer je slachtoffer wordt van cybercrime, kan dit zeer nadelige en uiteenlopende gevolgen hebben die van tevoren niet te overzien zijn. Cybercriminelen zijn in de meeste gevallen uit op geld, als slachtoffer blijf je achter met de financiële en emotionele schade.
Meest voorkomende risico’s van cybercrime
Hoewel cybercrime uiteenlopende gevolgen heeft, zijn er enkele risico’s die het meest voorkomen:
• Afpersing doordat vertrouwelijke informatie wordt gestolen.
• Boetes en/of schuldeisers door identiteitsfraude.
• Persoonlijke informatie wordt doorverkocht aan cybercriminelen.
• Opgeslagen data raakt verloren of beschadigd.
• Data of systemen worden ontoegankelijk.
Slachtoffers worden doorgaans via phishingmails opgelicht en daarmee weten cybercriminelen toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens, die ze gebruiken om identiteitsfraude te plegen. De gevolgen hiervan kunnen je nog jarenlang achtervolgen. Jouw gegevens kunnen onder andere worden gebruikt om leningen af te sluiten, een pand te huren of online aankopen te doen. De schulden komen vervolgens op jouw naam te staan en de crimineel is spoorloos verdwenen. Het kan jaren duren om dit op te lossen en jouw naam te zuiveren voordat je met een schone lei verder kunt.
Hoe kun je de risico’s van cybercrime verkleinen?
Het belangrijkste om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van cybercrime, is om je kennis en inzicht daarover te vergroten door onder andere een security awareness training te volgen. Wees vooral voorzichtig met het weggeven van je persoonlijke of vertrouwelijke gegevens zoals jouw BSN, telefoonnummer, bankgegevens en inloggegevens. Als je een website of bedrijf hebt is het verstandig om een pentest te laten uitvoeren om de kwetsbaarheid van jouw systeem, computer of applicatie te onderzoeken.
Praktische tips tegen cybercrime
Om jezelf te beschermen tegen cybercrime, phishing en identiteitsfraude, volgen hieronder een aantal praktische tips die je kunt gebruiken:
•Scan je systeem regelmatig op virussen en malware, installeer daarvoor een antivirussoftware en houd deze up to date.
•Maak gebruik van sterke en unieke wachtwoorden. Gebruik voor elk account een ander wachtwoord en verander deze regelmatig.
•Open geen e-mails, bijlagen of links van onbekende afzenders en geef nooit zomaar je persoonlijke gegevens.
•Update je software regelmatig zodat je altijd met de nieuwste en veiligste versie werkt.
•Maak regelmatige backups van je belangrijke bestanden en bewaar ze op een veilige plek.
•Vermijd openbare wifi-netwerken wanneer je vertrouwelijke gegevens gebruikt, zoals bij online bankieren. Gebruik hiervoor alleen vertrouwde wifi-netwerken.
•Maak gebruik van tweefactorauthenticatie als dit kan, zo voeg je extra beveiliging toe aan je accounts.
•Meld verdachte activiteiten bij de juiste autoriteiten en volg de juiste procedures op om de impact van de cybercrime te minimaliseren.
Phishing is binnen cybercrime een veelgebruikte methode waarmee cybercriminelen jouw persoonlijke gegevens proberen te bemachtigen, daarom is het essentieel om phishing-e-mails of SMS-berichten te herkennen en te vermijden. Open dus geen links gestuurd door onbekende afzenders en vul nooit zomaar ergens je persoonlijke gegevens in.
Hoe herken je phishing e-mails?
Er zijn een aantal belangrijke kenmerken waaraan je een phishing e-mail kan herkennen. Cybercriminelen gebruiken vaak vreemde e-mailadressen of accounts die lijken op echte bedrijfsnamen om hun phishingmails te versturen. Echter in sommige gevallen is er niets vreemds aan de afzender te zien, let daarom ook op: taalfouten, spoed, schadelijke links of bijlagen en verzoeken om persoonlijke gegevens. Een phishing e-mail of bericht zal vaak ook onpersoonlijk zijn en dus een algemene aanhef gebruiken als “geachte klant”.
Blijf altijd alert wanneer je onverwachte berichten ontvangt of wanneer je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Cybercriminelen bedenken namelijk voortdurend nieuwe manieren om je op te lichten, zelfs via media zoals WhatsApp, LinkedIn en QR-codes. Reageer nooit op berichten als de afzender je dwingt om meteen iets te doen, om persoonlijke gegevens vraagt of aandringt om ergens op te klikken. Door voorzichtig om te gaan met jouw informatie en geen gegevens weg te geven, kun je jezelf grotendeels beschermen tegen cybercriminaliteit.