Sinds de corona pandemie is het online winkelen erg populair geworden. Ondanks dat er nu geen lockdowns en andere maatregelen meer zijn en we weer lekker kunnen gaan shoppen, is dat niet veranderd. Er wordt nog altijd veel online besteld. Als verkoper doe je er dus goed aan om je spullen (ook) online aan te bieden. Het kan een heel nieuw klantenpotentieel opleveren. Op die manier kun je immers ook mensen bereiken die in dezelfde plaats of regio wonen en die je fysieke winkel dus niet zullen bezoeken.
Aan de slag met een online winkel
Voor het starten van een online winkel zijn een paar dingen nodig. Allereerst natuurlijk een website waar je je goederen aanbiedt. Daarnaast moeten de klanten ook veilig kunnen betalen. Daarbij bied je het liefst meerdere opties zoals iDeal, creditcard of PayPal. Hiervoor kun je bij CCV shop een pakket afnemen. Er zijn verschillende pakketten, allemaal met hun eigen specifieke opties. Je kunt het pakket nemen dat aansluit bij jouw behoefte. Daarbij is het onder meer van belang hoe complex je webwinkel is en hoeveel klanten je per dag bedient.
Waar let je op als je start met een webshop?
Bij het maken van een webshop is gebruikersgemak heel belangrijk. Een klant moet snel kunnen vinden wat hij zoekt. Zorg dus voor een duidelijk menu met sprekende items die niets te raden overlaten. Het is ook belangrijk dat de website snel laadt. Als een bezoeker twintig seconden moet wachten voordat een pagina is geladen dan is hij allang weg voordat de pagina op het scherm staat. Ook moet informatie over levering, verzendkosten, garantie en retourneren snel te vinden zijn. Zorg dat de klant gemakkelijk contact op kan nemen als er vragen of opmerkingen zijn. Een optie voor online chatten is daarvoor bij uitstek geschikt. Je hoeft daarvoor echt niet 24/7 beschikbaar te zijn. Het is heel acceptabel om een bericht dat ’s avonds binnenkomt pas de volgende ochtend te beantwoorden.
Zelf bouwen of uitbesteden?
Wil je zelf een webshop beginnen dan kun je ervoor kiezen om het ontwerp daarvoor zelf te maken. Vaak kun je daarbij gebruik maken van templates. Die kun je vervolgens naar eigen smaak aanpassen. Als je dat allemaal te ingewikkeld vindt dan kun je het maken van je webwinkel natuurlijk ook helemaal uitbesteden. Zelfs het plaatsen van nieuwe producten kun je aan de webmaster overlaten, evenals het schrijven van pakkende productteksten met de juiste zoekwoorden.
Bekendheid geven aan je webshop
Als je webshop online is dan is het natuurlijk zaak om ervoor te zorgen dat je klanten dit te weten komen. Je kunt reclame maken via een advertorial op de website van een lokale krant. Ook kun je om te starten een folder in je eigen plaats verspreiden waar het adres van je webshop natuurlijk prominent op wordt genoemd. Ook mond tot mond reclame kan goed werken. Gebruik social media zoals Instagram, Facebook en TikTok om je webwinkel onder de aandacht te brengen.