Google wordt gebruikt voor het zoeken naar informatie over producten en diensten, maar tegenwoordig ook voor het zoeken naar informatie over mensen. En dat is handig, want dat betekent dat ook potentiële klanten, opdrachtgevers of werkgevers actief op zoek zijn naar personen met jouw expertise, producten of diensten. Om gevonden te worden op internet, is Google dus van cruciaal belang.
”Maar dan moet jij natuurlijk wel vindbaar zijn wanneer ze naar jou op zoek zijn. Je wilt online gevonden worden, maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website, blog online CV of portfolio wordt gevonden in Google? Wij geven jou in dit artikel praktische tips hoe je dat doet.”
Website vindbaar maken in Google door middel van SEO
Wanneer je beter gevonden wilt worden in Google dan is het belangrijk dat je jouw website, blog, online CV of portfolio optimaliseert voor zoekmachines zoals Google. Deze optimalisatie handelingen heten in online marketing jargon SEO. SEO staat voor search engine optimalisation, ofwel zoekmachine-optimalisatie. SEO bestaat dus uit een verzameling handelingen die een website beter vindbaar maken voor zoekmachines. Waarbij de bedoeling is dat een potentiële klant, opdrachtgever of werkgever met relevante zoekwoorden jouw website vindt, bij voorkeur op de eerste pagina met zoekresultaten van Google.
”Vele mensen vragen zich af ;hoe kom ik hoog in de zoekresultaten van Google? Hieronder vind je de belangrijkste handelingen die jij moet verrichten om gevonden te worden in Google.”
Tips om gevonden te worden op Google & website vindbaar maken voor Google
1. Relevante zoekwoorden
Het doel is om gevonden te worden door mensen die interesse hebben in jouw expertise, producten of diensten. Ben je bijvoorbeeld een tekstschrijver in Utrecht, dan wil je dus gevonden worden op Google door mensen die Googelen “Tekstschrijver in Utrecht”. Om dat te bereiken is het noodzakelijk om de woorden “Tekstschrijver in Utrecht” op diverse plekken terug te laten komen op de betreffende webpagina. De woorden “Tekstschrijver in Utrecht” noemen we in dit verband relevante zoekwoorden. Op deze manier bepaalt Google onder andere dat de pagina echt over dit onderwerp gaat.
2. De juiste domeinnaam & url
Om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen met relevante zoekwoorden rond jouw expertise, producten of diensten werk je op twee niveaus. Veel verzamelde SEO-informatie is niet direct gerelateerd aan de tekst op de website, maar is te vinden in structuur van de website. Dat begint al bij de domeinnaam en URL. Een goedgekozen URL die verwijst naar het onderwerp, product of dienst die je als bedrijf of (zelfstandige) professionals aanbiedt, zorgt voor betere vindbaarheid. Dus ben je een tekstschrijver in Utrecht, probeer dan “Tekstschrijver in Utrecht” in de URL te verwerken (Zie bovenstaande voorbeeld).
3. Website titel en samenvatting
Ook beoordeeld Google de website titel op relevantie.Hoe zorg ik dat mijn website gevonden wordt? Zorg dan dat de relevante zoekwoorden terugkomen in de website titel. Daarnaast is de meta-description (samenvatting onder de website URL) vrij belangrijk omdat deze korte omschrijving te zien is in de zoekresultaten. Het vormt een soort slogan waarmee je in eerste instantie aandacht trekt. Ook in de samenvatting is het noodzakelijk dat de relevante zoekwoorden aanwezig zijn.
Vanzelfsprekend moet de samenvatting pakkend zijn, want aandacht vervliegt razendsnel wanneer men online zoekt. Ook deze tip helpt mee aan een gunstige ranking in de zoekresultaten van Google.
Meer voorbeelden van geoptimaliseerde zoekresultaten in Google:
4. Tekst op de webpagina
Een belangrijk deel van SEO vindt plaatst op inhoudelijk gebied. Hierbij komt taalgevoel om de hoek kijken. Het is namelijk verleidelijk om een online tekst vol te stoppen met relevante zoekwoorden. Een “zoekwoord” mag maximaal 2,5% procent van het totaal aantal woorden in de tekst voorkomen. Gebruik je een zoekwoord te vaak, dan kan Google dit classificeren als spam en kan dit vervolgens bestraffen met een lagere positie in de zoekresultaten. Bij Google legt men steeds meer de nadruk op de kwaliteit van informatie: vinden mensen de informatie die ze zoeken? Een goede tekst is dus informatief met betrekking tot het onderwerp, product of dienst die je aanbiedt.
5. Het belang van linkbuilding
Tot nu toe hebben we het voornamelijk over zoekwoorden gehad die op allerlei manieren in de website moeten worden verwerkt. Een steeds belangrijker onderdeel van SEO zijn echter links. Beter gevonden worden in Google als bedrijf of (zelfstandige) professional gaat steeds meer over de status van je website. Bezit je autoriteit? Dit aspect wordt hoofdzakelijk gemeten door externe links. Hoe vaker naar je website wordt gelinkt door populaire en relevante websites (websites die met hetzelfde onderwerp te maken hebben), hoe beter.
Linkbuilden is de meest intensieve van de SEO tips. Websites met autoriteit linken niet zomaar naar jou. Zorg in ieder geval dat iedereen in je netwerk naar jouw website linkt. Daarnaast is het handig om zelf naar sites te linken in je branche. Maar al te vaak levert dat een wederlink op. Vergeet niet om interne links, dus binnen je website, aan te brengen.
Dit is voor de gebruiker en de zoekmachine handig. Bovendien krijgen deze links, mits ze zorgvuldig worden aangebracht, ook een waarde toebedeeld van Google.
6. Zorg dat je content in beweging is
Als bedrijf of (zelfstandige) professionals geeft een mooie website je al een voorsprong. Door SEO tips toe te passen kan deze goed vindbaar worden. Maar internet staat niet stil. De manier waarop zoekmachines websites indexeren, verandert constant. Bovendien neemt het aantal concurrenten toe. Je website kan dus niet stilstaan. Inhoud die aan verandering onderhevig is, zorgt ervoor dat bezoekers je site vaker bezoeken en een link aanbrengen.
Het is mogelijk om de tekst van de webpagina’s geregeld te herschrijven, maar handiger en leuker is om een weblog bij te houden. Op dit deel van de website post je regelmatig berichten, nieuws of tips over jouw expertise of de producten en diensten die je aanbiedt. Het voordeel hiervan is dat je jezelf als een autoriteit op je vakgebied kunt profileren.
Een interessante of grappige blogtekst wordt vaak gelinkt, wat weer goed is voor de positie in de zoekresultaten.
7. Social media en flitsende content
De laatste jaren hecht Google meer aan social mediagebruik om een website te waarderen. Geen wonder want de content van een site kan heel snel gedeeld worden op social media. Hoe vaker jouw berichten worden gedeeld, hoe meer mensen jouw berichten lezen en hoe meer linkjes naar jouw website verwijzen, wat weer goed is voor jouw linkbuilding. Ook gebruiken zoekmachines tegenwoordig social media resultaten in hun algoritmes die de ranking bepalen in de zoekmachines, Kortom: hoe populairder jouw bericht, hoe hoger deze verschijnt in de zoekmachines.
Met deze SEO tips kom je als (zelfstandige) professionals al een eind. Belangrijk is om te onthouden dat SEO meerdere lagen kent en dat je onder geen beding alleen maar zoekwoorden in de tekst moet stoppen. De bezoeker moet een prettig gevoel krijgen en niet geïrriteerd wegklikken. Kwaliteit wint het altijd.
”De basishandelingen zijn eenvoudig, maar het fine tunen en bijhouden kan tijdrovend zijn. Overweeg desnoods om een SEO-tekstschrijver naar de details te laten kijken of om geregeld een blogartikel voor jouw website te laten schrijven.”
Wil je meer tips om jezelf te profileren op het internet
Lees dan ook de artikelen “8 Online marketing tips om jezelf of je bedrijf te profileren”, “10 tips waar een goede website aan moet voldoen!” en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.
Bekijk alle Google instellingen:
Alle Google privacy instellingen op een rijtje!
Google privacy instellingen; geschiedenis wissen
Google advertenties; instellingen op basis van jouw interesses
Jezelf ontgooglen
Google formulier: zoekresultaten verwijderen
Google Duo App: instellingen