Met een zakelijke Facebookpagina kan je eenvoudig in contact komen en blijven met jouw doelgroep. Maar het succes van jouw pagina valt of staat met hoe jij ermee omgaat.
Door personal branding toe te passen op jouw Facebookpagina laat je zien wie je bent, wat je doet en wat je voor jouw doelgroep kan betekenen. wat vervolgens weer kan resulteren in nieuwe klanten of opdrachten.
Een kans die je als ZZP’er of vakspecialist, zoals klusjesman of adviseur, eigenlijk niet mag laten liggen.
Zakelijke vs persoonlijke Facebookpagina
Houd zakelijk en privé gescheiden
Grote kans dat jij al een persoonlijke Facebookpagina hebt, maar waarom zou je dan ook een zakelijke Facebookpagina aanmaken. De belangrijkste reden is dat je privé en zakelijk van elkaar kunt scheiden. Je kunt natuurlijk op jouw persoonlijke pagina wel zakelijke dingen delen. Maar door een aparte zakelijke pagina, deel je niet al jouw privé zaken met jouw zakelijke contacten. Wel zo professioneel!
Geen limiet aan het aantal ‘Vrienden’
Een ander voordeel van een zakelijk Facebookpagina is dat mensen jouw pagina ‘leuk’ kunnen vinden en dan jou direct ook volgen. De optie ‘vrienden’ worden is voor een zakelijke pagina dus vervangen door ‘vind ik leuk’. Privé kun je slechts 5000 vrienden hebben, zakelijk kunnen een ongelimiteerd aantal mensen jouw pagina ‘leuk’ vinden.
Klanten kunnen een recensie achterlaten
Tot slot kunnen tevreden klanten een recensie op jouw zakelijke Facebookpagina achterlaten. Een recensie van een klant is een bevestiging dat jij goed bent in wat je doet, oftewel super PR voor jouw producten en diensten.
Kortom, zeker de moeite waard om een zakelijke Facebookpagina aan te maken. Maar met alleen een pagina ben je er nog niet. Het succes van jouw pagina valt of staat met hoe jij je profileert en wat en hoe je communiceert.
Facebookpagina; 7 personal branding tips
Jouw zakelijk Facebookpagina moet natuurlijk wel uitstralen wie jij bent, waar jij voor staat en wat jouw expertise is. In dit onderdeel geven we je tips die jou hierbij helpen.
1: Professionele profielfoto
Gebruik je als (zelfstandige) professional jouw eigen naam als bedrijfsnaam, zorg dan voor een professionele profiel foto, die overeenkomt met andere foto’s die je zakelijk gebruikt. Gebruik je een bedrijfsnaam dan kan je ook jouw logo als profielfoto in stellen. Het voordeel van een persoonlijke foto is dat jouw doelgroep ziet met wie ze te maken hebben, wat vertrouwen uitstraalt.
Tips voor een professionele profielfoto kan je lezen in het artikel ‘Checklist voor de zakelijke profielfoto’.
2: Omslagfoto: laat zien wat je doet
Een omslagfoto geeft jou de mogelijkheid om direct te laten zien wat jouw expertise is. Gebruik bijvoorbeeld eigen fotomateriaal waarin jijzelf en/ of jouw producten en diensten voorkomen.
3: Pagina informatie: beschrijf wat je doet
Zorg ervoor dat je bij het onderdeel ‘Info’ op jouw zakelijke Facebookpagina een kort, maar krachtige beschrijving plaatst. In deze informatie beschrijf je wat je voor iemand kan betekenen en vergeet ook niet de link naar jouw eigen website in te vullen.
4: Unieke Facebook URL
Je krijgt een automatisch gegenereerde URL naam van Facebook toegewezen. Wil je echter goed vindbaar zijn voor mensen die jouw Facebookpagina nog niet kennen, dan kun je een unieke URL bij Facebook aanvragen via: facebook.com/username. Het is verstandig om jouw bedrijfsnaam in de zelfgekozen URL op te nemen en zo dus jouw vindbaarheid in o.a. de zoekmachines te vergroten.
5: Deel jouw kennis en expertise via het prikbord van Facebook
Jouw zakelijke Facebookpagina is uitermate geschikt om informatie en beelden met je doelgroep te delen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld jouw kennis te delen, oplossingen te bieden voor actuele problemen of de laatste trends op jouw vakgebied te communiceren.
Ook kan je een foto of video plaatsen van een product dat je aan het ontwerpen bent, maar dat nog niet helemaal af is. Je geeft mensen zo een kijkje achter de schermen van jouw onderneming. Door het plaatsen van een bericht met foto’s wordt je Facebookpagina een stuk aantrekkelijker.
6: Zorg voor actieve volgers
Het is natuurlijk fijn als veel mensen fan zijn van jouw zakelijke Facebookpagina, alleen heeft Facebook een manier bedacht om niet al jouw berichten met al die volgers te delen. Het werkt namelijk als volgt:
Hoe actiever mensen op jouw Facebookpagina zijn, zoals wanneer ze berichten ‘Leuk vinden’, delen of een reactie plaatsen, hoe vaker jouw berichten in hun nieuwsoverzicht verschijnen. Wanneer mensen minder of niet actief aan jouw Facebookpagina deelnemen, worden jouw berichten ook minder vaak opgenomen in hun nieuwsoverzicht.
Hoe meer actieve volgers, des te meer van jouw volgers een bericht krijgen te zien. Het gaat dus niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van jouw volgers.
Blijf dus regelmatig berichten, foto’s of video’s plaatsen en stimuleer een reactie van jouw volgers door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Op die manier blijven jouw volgers geïnteresseerd en zorgt Facebook ervoor dat jouw berichten ook met veel volgers gedeeld worden.
7: Promoot jouw zakelijke Facebookpagina
Promoot jouw Facebookpagina bijvoorbeeld vanaf jouw bedrijfswebsite, op jouw visitekaartje en in de handtekening van jouw email. Door op jouw bedrijfswebsite een ‘like’ knop te plaatsen kunnen bezoekers van jouw website direct jouw Facebookpagina ‘liken’.
Vind je dit artikel nuttig? Dan vinden we het natuurlijk leuk als je onze Facebookpagina leuk vindt, door op de knop hieronder te klikken.
Personal branding op het internet
Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’ en ‘Stappenplan personal branding’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.