Op Facebook worden advertentievormen zoals social advertising (1) en internet based advertising (2) steeds belangrijker.
Dit zijn advertenties gebaseerd op jouw interesses en internetgedrag en/of die van jouw vrienden. Zo kunnen jouw Facebook vrienden bijvoorbeeld een productadvertentie zien op basis van producten waar jij in bent geïnteresseerd, inclusief jouw profielgegevens zoals jouw naam en profielfoto.
In dit artikel leggen we de Facebook advertentie instellingen uit die je bij ‘Instellingen advertenties’ kunt aanpassen:
[tie_list type=”checklist”]
- Hoe bepaalt Facebook welke advertenties ik te zien krijg?
- Privacy instellingen Facebook advertenties
- Advertenties gebaseerd op jouw gebruik van websites of apps buiten Facebook
- Wat is Your Online Choices?
- Advertenties in apps en op websites buiten die van Facebook-bedrijven
- Advertenties op basis van mijn acties op sociale media
- Advertenties op basis van mijn voorkeuren
[/tie_list]
Hoe bepaalt Facebook welke advertenties ik te zien krijg?
Facebook geeft aan dat ze jou vooral advertenties willen laten zien die aansluiten bij jouw interesses, dus die nuttig, relevant en interessant voor jou zijn. Om te bepalen welke advertentie Facebook aan je laat zien, gebruiken ze de volgende gegevens:
- Gegevens die je deelt op Facebook, zoals pagina’s die je leuk vindt;
- Andere informatie over jezelf uit jouw Facebook account, zoals leeftijd en geslacht;
- Gegevens die adverteerders en marketingpartners van Facebook al hebben, zoals je e-mailadres;
- Je activiteiten op websites en apps buiten Facebook.
Zelf kan je in jouw Facebook instellingen jouw advertentievoorkeuren instellen. Op het moment dat je deze functie uitschakelt krijg je nog steeds reclame, maar volgens Facebook zijn deze dan ‘minder relevant’ voor je. Aan jou dus de keuze om deze functie juist wel of niet in te schakelen.
Privacy instellingen Facebook advertenties
Wanneer je bent ingelogd in jouw Facebook account, zie je rechtsboven een icoon. Klik op het icoon en kies ‘Instellingen’ uit het keuzemenu. Klik vervolgens in het linkermenu op ‘Advertenties’ (zie afbeelding hieronder).
Je ziet nu een pagina waar je de verschillende Facebook advertentie instellingen kan aanpassen.
Advertenties gebaseerd op je gebruik van websites of apps buiten Facebook
Deze instelling gaat over advertenties die jij zelf te zien krijgt op basis van jouw surfgedrag en websites en apps die jij bezoekt buiten Facebook. Dit onderdeel is dus niet van toepassing op Facebook advertenties op basis van jouw eigen Facebook activiteiten inclusief jouw naam en/of profielfoto. Hieronder leggen we uitgebreider uit wat hiermee bedoeld wordt en hoe het werkt. Deze functie staat standaard op AAN ingesteld. Als je dit niet niet meer wilt, klik dan op bewerken en selecteer dan UIT in het keuzemenu.
Internet Based Advertising
Online media, advertising en technologie bedrijven waaronder Facebook slaan ‘Tracking cookies’ op jouw computer op waarmee onder andere wordt geregistreerd welke website jij bezoekt en jouw surfgedrag wordt geregistreerd.
Uit jouw internetgedrag kunnen zij jouw interesses opmaken en krijg je op verschillende websites advertenties te zien die aansluiten bij jouw interesses. Het voordeel van ‘Internet Based Advertising’ is dus dat de advertenties relevant zijn in plaats willekeurig.
Your Online Choices
Diezelfde online media, advertising en technologie bedrijven hebben als zelfreguleringsinitiatief voor Europese landen de website youronlinechoices.com gelanceerd.
Op Your Online Choices (3) kan je bij alle aangesloten bedrijven (+/- 95) controleren of ze jouw surfgedrag gebruiken voor het advertentieaanbod dat jij op internet ziet. Na de controle kan je in één keer of per bedrijf aangegeven of ze jouw surfgedrag mogen gebruiken voor advertenties.
LET OP: Your Online Choices geeft aan dat je nog wel advertenties te zien krijgt op internet, maar geen advertenties meer op basis van jouw surfgedrag.
Kanttekeningen Your Online Choices
Er worden ook diverse kanttekeningen geplaats bij het system van Your Online Choice, bijvoorbeeld:
♦ Ook al zie je geen op surfgedrag gebaseerde advertenties meer, de deelnemende bedrijven registreren nog wel jouw surfgedrag (4);
♦ De instelling geldt alleen voor aangesloten bedrijven;
♦ De controle kan lang duren en geeft geregeld foutmeldingen weer;
♦ De controle moet per computer, mobiele telefoon of tablet worden uitgevoerd. Gebruik je meerdere browsers dan moet je de controle ook per browser uitvoeren (5).
Meer informatie over Your Online Choices kan je lezen op de website van Emerce in het artikel ‘Kroes kwalificeert ‘cookiemonster’ Your Online Choices’ en in het artikel ‘Het volg-me-niet-register maakt belofte niet waar’ op de website van Bits of Freedom.
In ieder geval kan je er wel gemakkelijk voor zorgen dat Facebook jouw online interesses niet meer inzet om relevante reclame te laten zien door de instelling in Facebook met één klik op UIT te zetten.
Advertenties in apps en op websites buiten die van Facebook-bedrijven
Deze instelling gaat over advertenties die jij zelf te zien krijgt in andere apps en op andere websites op basis van jouw Facebook advertentievoorkeuren. Deze functie staat standaard op JA ingesteld. Als je dit niet niet meer wilt, klik op bewerken en selecteer dan NEE in het keuzemenu.
LET OP: Facebook geeft aan dat je nog wel advertenties te zien krijgt in andere apps en op andere websites, alleen zijn deze niet meer gebaseerd op jouw Facebook advertentievoorkeuren.
Advertenties op basis van mijn acties op sociale media
Met advertenties op basis van jouw acties op sociale media wordt bedoeld dat vrienden advertenties kunnen zien op basis van jouw sociale acties (bijvoorbeeld wanneer jij een product ‘Leuk vindt’, reacties, deelacties, app gebruik en bijgewoonde evenementen), inclusief jouw naam en/of profielfoto.
Deze functie staat standaard op ALLEEN MIJN VRIENDEN ingesteld. Als je niet wilt dat jouw naam of foto worden getoond in advertenties van derden. klik op bewerken en selecteer dan NIEMAND in het keuzemenu.
Advertenties op basis van mijn voorkeuren
Facebook geeft aan ‘je te willen helpen’ door alleen advertenties te laten zien die voor jou relevant, interessant en nuttig zijn. Dit doen ze door middel van de advertentievoorkeuren tool. Met deze tool kan je jouw voorkeuren bekijken, toevoegen, verwijderen. Facebook heeft automatisch op basis van jouw profielinformatie, acties die je op Facebook uitvoert, en websites en apps die je buiten Facebook bezoekt jouw voorkeuren al ingesteld. Klik op bewerken en dan op ‘Naar advertentievoorkeuren’. Hier kan je per categorie jouw voorkeuren verwijderen door rechts op het kruisje te klikken.
LET OP: wederom heeft Facebook aan dat je ondanks als je al jouw voorkeuren uitgeschakeld hebt, je nog steeds gewoon advertenties blijft niet. Dit kan je niet uitschakelen.
Bekijk al onze tips over hoe je meer controle kunt hebben over jouw profielgegevens in advertenties in het artikel ‘4 tips; voorkom jouw Facebook profiel in advertenties!’.
Andere Facebook artikelen
Facebook; privacy instellingen
Facebook; foto’s privacy instellingen
Facebook; foto verwijderen
Facebook; vind-ik-leukknop
Facebook; reactieknoppen
Facebook; alternatieven
Facebook; nieuwsoverzicht voorkeuren
Facebook; tag verwijderen uitschakelen
Facebook; berichten verwijderen
Vind je dit artikel nuttig? Dan zouden we het natuurlijk leuk vinden als je het artikel op jouw Facebook pagina deelt.
Bronnen:
1: Wikipedia, Social advertising
2: Your Online Choices, Internet Based Advertising
3: Your Online Choices
4: Bits of Freedom, Het ‘Volg me niet register’ maakt belofte niet waar
5: Your Online Choices, Veelgestelde vragen