Een eigen website is in de huidige tijd onmisbaar voor bedrijven, nu consumenten hun aankopen steeds vaker online doen. Het gaat hierbij niet uitsluitend om bijvoorbeeld kleding en elektronica, maar ook om de boodschappen, producten van de drogisterij en cadeaus voor anderen. Voor organisaties is het belangrijk dat een website eenvoudig te onderhouden is; vaak is er weinig technische kennis aanwezig binnen de organisatie. Gek is dat niet, daar het ontwikkelen en onderhouden van een website niet tot de core business van veel organisaties behoort. Een WordPress website laten bouwen is hierbij een goede optie. Het betreft een CMS, content management systeem, waarbinnen eenvoudig nieuwe berichten en producten kunnen worden toegevoegd.
Hulp bij het ontwikkelen van een website
Hoewel een CMS als WordPress relatief makkelijk te begrijpen is, kiezen de meeste organisaties voor het uitbesteden van de ontwikkeling van hun website. Het is een trend die ook Cross Media House opmerkt, een bureau gespecialiseerd in de ontwikkeling van websites. Bij het ontwikkelen van een WordPress website komt vaak meer kijken, dan men op voorhand verwacht. Het gaat immers niet alleen om het vullen van de website met producten en andere relevante content, maar ook om het ontwerpen hiervan. Welke kleuren passen bij de doelgroep van de organisatie? Wat is de meest geschikte plek op pagina’s voor het gebruik van een call to action? Het zijn slechts voorbeelden van uitdagingen waarmee partijen te maken krijgen als zij een website laten bouwen.
Marketing voor een website uitbesteden
Zodra de website live staat, is het wachten op de eerste bezoekers. Al snel blijkt, dat dit enig geduld vergt. Om de zichtbaarheid van een website te verbeteren, met name onder het deel van de doelgroep wat de organisatie nog niet kent, is het zaak te investeren in marketing. Het op de juiste wijze inzetten van marketing is niet eenvoudig, daar de online concurrentie groot is. Zeker op de meest generieke zoekwoorden met een hoog zoekvolume vechten relatief veel partijen om de bovenste drie posities. Het zijn de posities waar door de meeste gebruikers van zoekmachines naar wordt gekeken. Staat een organisatie lager in de zoekresultaten, dan zal deze website slechts een zeer klein deel van het zoekvolume trekken.
Websites bouwen betekent door blijven ontwikkelen
Een website bouwen is meer dan het ontwikkelen van een webdesign en het toevoegen van content alleen; het is een continu proces. Voor organisaties is het belangrijk dit proces uit te besteden of hier voldoende interne mankracht op te zetten, wil men uiteindelijk succesvol zijn online. Er moet nieuwe content worden toegevoegd, de website moet versneld worden en er zou gezocht moeten worden naar externe websites die een verwijzing naar de website van de organisatie zelf opnemen in hun content. Zo ontwikkelt men een linkprofiel, wat de autoriteit van een website kan verhogen.