Hoe jij jezelf presenteert als zzp’er, zowel online als offline, heeft een grote impact op je business. Het merendeel van de opdrachtgevers, 4 op de 5 om precies te zijn, kijkt naar je online profiel voordat ze besluiten je in te schakelen. Je branding op orde krijgen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn of lang te duren. In een mum van tijd creëer je de juiste profielfoto, optimaliseer je je LinkedIn, staat je huisstijl op facturen en offertes, én heb je een zakelijke rekening met jouw bedrijfsnaam.
1. De juiste profielfoto
Een van de eerste dingen waar mensen naar kijken wanneer je een CV aangeeft of een online profiel laat zien is de profielfoto. Een eerste indruk maak je maar één keer, dus het is zaak om een goede, professionele profielfoto te hebben. Een paar tips:
1. Lach! Hierdoor kom je over als iemand die benaderbaar is.
2. Kom goed in beeld. Profielfoto’s zijn vaak erg klein. Een foto van je gehele lichaam is daarom niet effectief.
3. Heb een open houding. Ook dit vergroot de kans dat mensen op je af stappen.
4. Kleed je netjes, en draag geen drukke printjes. Drukke printjes op kleine foto’s zijn niet prettig om naar te kijken.
5. Consequentie. Consequent zijn is key: door op al je professionele profielen dezelfde foto te gebruiken ben je herkenbaar voor mensen.
2. Je LinkedIn profiel afronden en optimaliseren
LinkedIn is het digitale zakelijke netwerk waar je al je zakelijke connecties onderhoudt. Het is dus niet alleen een online CV met daarop je werkervaring, maar het is een platform om jezelf te positioneren.
Naast de gebruikelijke informatie over je opleiding en werkervaring is het verstandig om ook een headline en samenvatting toe te voegen. Met de headline weet je de aandacht te trekken van potentiele opdrachtgevers, en met de samenvatting vertel je hen kort waar jouw krachten liggen.
Vraag ook aan voormalige opdrachtgevers of ze een aanbeveling willen schrijven, of je vaardigheden willen onderschrijven. Op die manier zien potentiele opdrachtgevers dat voorgaande opdrachtgevers tevreden zijn met jou en met je werk.
LinkedIn maakt gebruik van een blokje met stappen genaamd ‘profielsterkte’ op je profielpagina. Door alle stappen te voltooien optimaliseer jij je LinkedIn profiel.
3. Houd je persoonlijke sociale media privé
Online kijken opdrachtgevers en klanten niet alleen naar je professionele profiel, maar ook naar je persoonlijke sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Het is belangrijk dat je je ook op je persoonlijke sociale media netjes profileert. Foto’s van een stapavond toen je aangeschoten was, je hart luchten over een vervelende vorige opdrachtgever, of andere privéaangelegenheden helpen je hier niet bij.
Zorg ervoor dat je deze dingen écht privé houdt en dus niet deelt op sociale media, of dat je je privacy beperkt hebt tot alleen je vriendenkring. Op die manier zorg je ervoor dat je zakelijke contacten niet je gehele privéleven zien.
4. Alles in jouw stijl
Door je eigen huisstijl op je facturen en offertes te gebruiken straal je vertrouwen uit. Daarbij is je huisstijl direct herkenbaar. Het is wel van belang dat je hiervoor een eigen huisstijl hebt; als je dit nog niet hebt dan kun je hiervoor een grafisch ontwerper inschakelen.
Samen met de ontwerper kun je kleuren en lettertypes kiezen en een logo ontwikkelen. Maak hiervoor van tevoren een moodboard op Pinterest, dan weet de ontwerper welke stijl je mooi vindt. Zorg ervoor dat je huisstijl professioneel is en past binnen je vakgebied.
5. Jouw bedrijfsnaam in jouw zakelijke rekening
Met een zakelijke rekening kun je geld innen bij klanten onder vermelding van je bedrijfsnaam. Dit komt professioneel over bij je opdrachtgevers en het laat zien dat je serieus bent. Daarnaast biedt een zakelijke rekening ook nog andere voordelen. Met een zakelijke rekening hou je je persoonlijke financiën en die van je onderneming gescheiden. Op deze manier houd je je administratie op orde en is er minder kans op verwarring.
Zin om een stapje verder te gaan? Maak een website
Door deze vijf tips toe te passen heb jij je branding op orde gebracht. Op potentiele opdrachtgevers en klanten kom je zo professioneel, benaderbaar en serieus over. Daarnaast heb je ook je eigen huisstijl vanaf nu én je financiële zaken nog overzichtelijker.
De bovenstaande tips kun je nog verder toepassen door een eigen website te maken. Bescherm eerst online je voor- en achternaam met de tool van MijnNaamBeschermen.nl. Het maken van een website is door de vele websitetools en templates die worden aangeboden op bijvoorbeeld Wix of WordPress niet heel moeilijk meer. Ook hier kun je je eigen huisstijl toepassen en je werk showcasen aan de wereld.
[box type=”shadow” align=”alignleft” class=”” width=””]Dit artikel is geschreven door Job Verberne van ZZPdaily.nl.
Op ZZPdaily.nl vind je praktische tips voor ZZP’ers om hun business te laten groeien.[/box]