De beste webinar software.
Indien je webinars organiseert is het van belang dat de techniek goed werkt en je niet in de steek laat. Daarom is het belangrijk om te weten wat de beste webinar software is. Bovendien is het handig om een webinar tool te gebruiken die makkelijk te begrijpen valt en je niet de hele dag mee bezig bent om te begrijpen. En wat je natuurlijk al helemaal niet wilt na je eerst opgenomen webinar is erachter komen dat het toch niet helemaal goed is gegaan. Dat wil je echt niet, geloof mij maar!
Ik heb enorm veel tijd en moeite gestoken om goede webinar software te vinden voordat ik begon met het maken van webinars. Voornamelijk met reviews lezen, testen, rondvragen en natuurlijk googlen. Dan komt het moeilijkste gedeelte en kiezen uit je laatste twee keuzes voordat je verder kunt gaan. Je bent zo een paar week verder, voor je het weet. Door dit artikel te lezen kun je enorm veel tijd en vooral frustratie voorkomen.
Ten eerste: wat zijn webinars precies?
Een webinar is volgens Wikipedia: “een lezing, workshop, college of soortgelijke presentatie of vorm van kennisoverdracht die plaatsvindt via het internet”. Web en Seminar vormen samen het woord webinar. Het is een evenement die online plaats vindt waarbij als enige publiek online present is. Ook virtueel evenement, online seminar of web event zijn andere woorden die gebruikt worden voor een webinar.
Wat is een reden om een webinar te geven?
Het lijkt wellicht een grote stap om een webinar te organiseren maar je kunt er veel baat bij hebben. Hieronder vind je verschillende argumenten waarom het een goed idee is om een webinar te organiseren en waarom.
- Webinars worden als nuttig en belangrijk ervaren
Gedurende een webinar deel je gegevens en informatie met je participanten zodat zij kennis op kunnen doen. Vaak wordt dit als waardevol ervaren door de deelnemers. De belangrijkste reden om met webinars te beginnen is dan ook hierom. Door een webinar op een goede wijze te organiseren kun je met je publiek een goede band opbouwen. Wat veel moeilijker te bereiken valt met video’s of vlogs. In tegenstelling tot een video biedt een webinar alle ruimte voor real-time interactie.
Bovendien is het mogelijk om je participanten vragen te stellen hierdoor ga je een stap verder om de inhoud van je webinar te verbeteren. Dit zorgt voor een toegevoegde waarde die alsmaar groter wordt. Dit is ook de reden dat je met webinars voor erg hoge conversies kunt zorgen.
- Om je te positioneren zijn webinars bijzonder effectief (ideaal om je te onderscheiden van de concurrent)
Ondanks dat de meeste webinars kosteloos zijn betekent dit niet dat ze geen waarde hebben. Deelnemers moeten zich registeren, naar iemand luisteren en tijd vrijmaken dus ze moeten er wel degelijk moeite voor doen. Zij doen dit natuurlijk niet zonder reden: Je kunt je positioneren als een echte expert met een webinar.
- Ook om leads te generen zijn webinars ideaal – en diensten of producten aan de man te brengen
Je kunt op een heel eenvoudige manier diensten of producten aan de man brengen met de adequate strategie en content. Er wordt vaak de fout gemaakt door bedrijven om eerst kennis te delen en daarna pas te verkopen. Door dit tegelijk te doen kan een webinar enorm winstgevend zijn. Daarom is het geven van een webinar een uitstekend verkoop middel.
Bovendien kunnen webinars uitermate geschikt zijn voor het genereren van leads: 73% van de marketing en sales managers vindt het zelfs de beste manier om kwalitatieve leads te genereren (bron). Wat wel van belang is dat je een goede landingspagina gebruikt, bijvoorbeeld met Wishpond, Leadpages of Instapage.
- Webinars zijn 100% schaalbaar (hierdoor worden de gemiddelde kosten steeds lager)
Het organiseren van een webinar kan voor een verschillend aantal personen van zo’n vijf tot wel tachtig of honderden personen. Er was eens een webinar die wereldwijd meer dan tweeduizend mensen heeft getrokken. En ondanks dat het om een grote groep gaat voelt het nog steeds persoonlijk, want met een webinar kun je zo makkelijk opschalen. Bovendien nemen de gemiddelde kosten af terwijl het bereik toeneemt. Dus wat wil je nog meer?
- Een webinar geven biedt een vorm van directe interactie
Er zijn twee uitzonderlijke eigenschappen die een webinar heeft: 1) het is live wat betekent dat je deelnemers aanwezig moeten zijn. Je creëert hiermee dus schaarste want je bent verplicht aanwezig te zijn omdat je dit niet kunt terugkijken. Wat niet geldt voor het kijken van een video hier kun je gemakkelijk even weglopen en op pauze drukken, vooruit en achteruit spoelen. Dit is dus minder exclusief dan dezelfde inhoud tijdens een webinar. 2) Directe interactie is een belangrijk onderdeel van een webinar. Hierdoor krijgen je deelnemers ook echt een eigen stem. Participanten kunnen hun mening uitten, meedoen aan een poll bovendien kunnen ze chatten wat het veel interactiever maakt. Daarom geldt ook dat hoe meer interactie de meer betrokkenheid in het algemeen.
- De verkooptijd kan flink verkort worden met webinars
De omzet is het belangrijkste motief voor bedrijven. Dus hoe beter het is om sneller omzet te realiseren. Zeker in de zakelijke markten kan het soms enorm lang duren voordat je klanten kunt binnenhalen. Omdat verschillende stappen en ook vaak verscheidene stakeholders in één webinar samenkomen kun je het verkoopproces opvoeren.
Redenen om webinars te gebruiken.
Webinars kunnen voor verscheidene doeleinden worden gebruikt:
- E-learning: je kunt je kennis via webinars delen met klanten, partners of medewerkers.
- Leads genereren: met potentiële klanten in contact te komen door webinars te geven. Wel is het van belang om een juiste landingpage te gebruiken.
- Klantenservice: om complexe onderwerpen uit te leggen aan klanten kun je ook webinars gebruiken. Dit kan zijn nadat ze een product of service hebben aangeschaft. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het bespreken van veelgestelde vragen ook kan het fungeren als onderdeel van het onboarding proces.
De beste webinar software top 3
Voor je webinars wil je uiteindelijk de beste software. Waarom en welke moet je kiezen? Je moet eerst bepalen wat je nodig hebt om deze vragen te beantwoorden:
- Mobile hosting: Het is belangrijk dat de webinars goed te begrijpen zijn en werken op mobiele telefoons en tablets;
- Interactie: de kracht van webinars is interactie. Dus niet geheel onbelangrijk is een chat functie etc.
- Opnames: om te leren wat er de volgende keer beter kan, kun je de webinars opnemen en later terug kijken. Ook is het mogelijk om de opnames te gebruiken voor mensen die niet live aanwezig konden zijn.
- Tracking: je wilt graag het effect kunnen zien van de webinars als je daar recent mee begint. Bijvoorbeeld het aantal participanten, hoe lang ze meedoen etc.
Hieronder vind je een top-3 beste webinar software:
#1 Webinar Ninja
Eén van de beste webinar software is absoluut Webinar Ninja. Je kunt eenvoudig opschalen zonder extra tools zoals landing pagina’s en email marketing, je hebt maar één scherm, je kunt aan een webinar beginnen binnen 10 seconden en je hebt de keuze uit verschillende soorten webinars.
Voor extra uitleg, kun je de onderstaande video (3 min) over Webinar Ninja bekijken:
#2 Clickwebinar
De prijs-kwaliteit van Clickwebinar is erg goed en daarom één van de beste webinar software. Het is erg gebruikersvriendelijk en werkt goed zonder enige problemen.
#3 Demio
Deze tool wordt steeds vaker gebruikt het is een relatief recente webinar tool. Bekende webinar software zoals Go-To-Webinar en Webex vallen hierbij zelfs in het niet want volgens vele gebruikers is Demio zelfs beter dan deze bekende webinar software tools. Het voordeel van Demio is dat het gemakkelijk leads kan genereren en het is makkelijk te instaleren. Bovendien biedt Demio een aantal erg interessante overige functionaliteiten aan zoals: webcam sharing, real-time HD streaming, branding, automatische reminders, screen sharing en mooie registratieformulieren.