Wanneer potentiële klanten, opdrachtgevers of werkgevers op zoek zijn naar personen met jouw expertise, producten of diensten dan begint de zoektocht vaak met Google. Maar heb jij jezelf wel eens gegoogeld? 64% van de mensen heeft één of meerdere naamgenoten. Daarom is het zinvol om je naam vast te leggen als domeinnaam. Met een domeinnaam en een website, online CV of portfolio word je gevonden in Google en laat je zien wie je bent en wat je voor potentiële opdrachtgevers of werkgevers kan betekenen.
1. Eigen domeinnaam: slimme marketing
Van een eigen website, online CV en een blog tot een link naar jouw persoonlijke LinkedIn pagina; een eigen domeinnaam biedt vele mogelijkheden. Daar komt bij dat steeds meer mensen zoeken op naam. Ook als het gaat om een mogelijke nieuwe baan of opdracht. Het is een feit dat potentiële klanten, recruiters, werkgever en andere mogelijke opdrachtgevers – online zoeken naar informatie over de beoogde (zelfstandige) professional of kandidaat. Met een eigen domeinnaam vergroot je de kans dat zij jou online zullen vinden en heb jij de kans om jezelf, jouw expertise of producten en diensten te profileren.
2. Jouw eigen plek op het internet
Met een eigen domeinnaam koop je een stukje van het internet. Van een online CV of portfolio, het schrijven van blogartikelen tot het verkopen van jouw diensten; via jouw eigen domeinnaam kun je alle denkbare informatie delen met de rest van de wereld. Maar hoe creëer je nou jouw eigen plek op het internet? Ben jezelf internet savvy, dan zijn er tegenwoordig diverse online websitemakers waarmee je in een handomdraai zelf een website, online portfolio of blog bouwt. Klik hier om meer te leren over hoe jezelf eenvoudig een website kan maken.
Misschien neem je wel genoegen met een doorverwijzing van jouw domeinnaam naar bijvoorbeeld LinkedIn. Als potentiële opdrachtgevers op je CV – of via jouw e-mailhandtekening – zien dat je een eigen domeinnaam hebt, komt dat professioneel over. Of je nu wel of geen invulling hebt, met een eigen domeinnaam geef je een prima visitekaartje af.
3. Verbeterde vindbaarheid
Wist je dat 98% van de internetters regelmatig informatie over anderen zoekt op het internet? Om snel tot de gewenste informatie te komen, zul je zo gericht mogelijk zoeken. In dit opzicht is het handig om een voor- en een achternaam in te geven. Hiermee samenhangend kent Google veel waarde toe aan partijen, die de zoekers snel helpen aan de gewenste antwoorden. Dit wordt gezien als het bieden van relevante content. Zeker als jij jouw domeinnaam – oftewel je voor- en achternaam – verwerkt in de jouw domeinnaam, websitetitel en op de pagina’s zelf, dan schiet jouw website omhoog in de zoekresultaten. Wil je meer leren over hoe je gevonden word in Google, lees dan het artikel “Gevonden worden in Google”.
Resumé, wacht niet te lang met het registreren van jouw domeinnaam. Houd in je achterhoofd dat jouw naamgenoten ook niet stilzitten. Jouw domeinnaam beschermen begint met het vastleggen van de betreffende URL. Je doet er goed aan om niet alleen jouwnaam.nl te registreren, maar meteen ook jouwnaam.com. Er is niets mis met groots denken!
Wil je meer tips om jezelf te profileren op het internet
Lees dan ook de artikelen “8 Online marketing tips om jezelf of je bedrijf te profileren”, “10 tips waar een goede website aan moet voldoen!” en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.