Ook op het internet vindt een eerste indruk plaats. Wanneer je op een zakelijk social mediakanaal zoals Linkedin, Twitter of jouw Facebook bedrijfspagina wordt gevonden is jouw profielfoto het eerste wat potentiële werkgevers, klanten of opdrachtgever zien. Maar hoe zorg je nou voor een goede eerste indruk, oftewel: wat is een goede zakelijke profielfoto?
Iedere foto is anders. Toch zijn er wel een paar richtlijnen waar iedere professional zich aan vast kan houden. Onderstaand vind je een vijf tips en trucs voor een professionele zakelijke profielfoto:
1. Wees benaderbaar
Zorg voor een open houding, door bijvoorbeeld in de camera te kijken. Vermijd foto’s met kikvorsperspectief (laag standpunt). Dat zorgt voor een dominante indruk.
2. Lach!
Een glimlach wekt sympathie op en dat kan je zakelijk natuurlijk altijd gebruiken. Een goede CV en een vriendelijke lach zijn een gouden combinatie.
3. Wees consequent
Gebruik dezelfde profielfoto voor al je (zakelijke) profielen. Je vergroot je herkenbaarheid als je steeds dezelfde foto’s voor Linkedin, Twitter en andere sociale media gebruikt.
4. Kom herkenbaar in beeld
Het formaat van profielfoto’s is vaak niet zo groot. Het is daarom belangrijk om herkenbaar in beeld te komen. Het is bovendien belangrijk dat jouw gezicht duidelijk zichtbaar is.
5. Kleed je goed
Vermijd stippen en streepjes! Drukke patronen in je kleding doen je geen goed. Kies liever voor effen kleding, zodat de aandacht naar je gezicht gaat. Wil je meer weten over welke kleding je het beste aan kan trekken voor een zakelijke profielfoto? Lees dan ook het artikel ‘Wat trek ik aan voor mijn zakelijke profielfoto?’.
Personal branding op het internet
Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen “Personal branding, iets voor jou?” en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.