Aan je branding bouwen, dat klinkt heel logisch. Maar wat moet je daarvoor eigenlijk doen? En hoe kun je dat het beste vormgeven? Je hebt als ondernemer veel aan je hoofd, maar je product of dienst verkopen staat natuurlijk wel hoog op je prioriteitenlijstje. Daarom zetten we een paar handige tips op een rijtje waar je aan kunt denken bij het versterken van je merk in de markt. En gepersonaliseerde giveaways is daar ook een onderdeel van.
Schep een band met je klanten
Hoe wil je dat mensen jouw bedrijf zien, dus wat wil je uitstalen? Je bedrijfslogo is een belangrijk onderdeel van de manier waarop mensen je bedrijf herkennen en dus ook een band met je krijgen. Als ze het logo zien, dan denken ze direct aan jouw bedrijf. Je kunt deze band nog verstevigen door te zorgen dat je klanten je blijven herkennen. Bijvoorbeeld door gepersonaliseerde giveaways te drukken met je bedrijfslogo erop en uit te delen op evenementen.
Zorg dat je gezien wordt
Hoe vaker mensen je logo zien, of herinnert worden aan het product dat je verkoopt, hoe eerder ze aan je zullen denken als ze het product nodig hebben. Promotie is dus een belangrijk onderdeel. Dat kun je op verschillende manieren doen. Post regelmatig op social media nieuwtjes over de ontwikkelingen binnen je bedrijf, of stuur af en toe een nieuwsbrief per email. Je kunt ook gepersonaliseerde giveaways laten drukken en aan klanten meegeven, of versturen. Zoals voorwerpen die op ieder bureau voorkomen; een notitieblokje met je bedrijfslogo of een bedrukte pen.
Geef je klanten vertrouwen in je bedrijf
Als klanten weten dat je een betrouwbare zakenpartner bent, dan zullen ze de volgende keer weer terugkomen. Natuurlijk schep je dat vertrouwen met je professionele service, je vakkennis en je kwalitatieve product. Maar een stukje nazorg is ook hierbij van belang. Vraag een paar maanden na aankoop of het product bevalt en hou het contact met de klant. Dit geeft je klant het vertrouwen dat je in ze geïnteresseerd bent. Zeker als je dit met gepersonaliseerde giveaways doet, bijvoorbeeld met een persoonlijke tekst op een briefkaart met bloemenzaadjes. De klant waardeert je gebaar en kan nog lang genieten van het cadeautje.
Wat zijn gepersonaliseerde giveaways nu precies?
Gepersonaliseerde giveaways kun je in alle vormen en maten krijgen. We noemden hierboven al een aantal voorbeelden. Het zijn relatiegeschenken die je aan je (potentiele) klanten uitdeelt, zodat ze bij ieder gelegenheid aan jouw merk en product worden herinnerd. Het voordeel van gepersonaliseerde giveaways is dat je voor een relatief lage prijs, een groot bereik hebt. Kies voor een grote branding campagne een evenement uit waar veel mensen komen. Als je dan gepersonaliseerde giveaways hebt die mensen gemakkelijk meenemen en ook thuis gebruiken, dan heb je een groot bereik.
Met deze gepersonaliseerde giveaways bouw je aan je branding
- Pennen. Deze zijn gemakkelijk uit te de delen, mensen nemen dit graag mee naar huis;
- Koffiemokken. Deze worden dagelijks gebruikt, dus wordt men ook dagelijks aan je product herinnert;
- Bedrukte bidons. Tijdens een sportief evenement wordt een cadeautje altijd gewaardeerd door de deelnemers.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van gepersonaliseerde giveaways. Er zijn veel mogelijkheden om relatiegeschenken te laten bedrukken. Wat je ook kiest, het doel is dat het een positief beeld van je bedrijf geeft zodat mensen je onthouden.