Een op de vijf Nederlandse ondernemers (19 procent) stelt dat de informatie op internet over henzelf of hun bedrijf niet klopt. Dat is een groeiend probleem, omdat de meeste consumenten online naar informatie zoeken over bedrijven en specialisten en hun keuze daarop baseren. Daarom willen zeven op de tien ondernemers meer controle over de online beeldvorming van hun bedrijf.
Bedrijfskeuze consumenten o.b.v. van online informatie
Dat blijkt uit een onderzoek onder 1532 respondenten door platform Mijn Online IDentiteit. Ongeveer een derde van de deelnemers is ondernemer. Als mensen informatie zoeken over een bedrijf, zoeken ze tegenwoordig eerst op internet via Google of andere zoekmachines, op vergelijkingswebsites, reviewsites, nieuwssites, blogs of andere fora. Naast productinformatie kijken ze naar oordelen en ervaringen van anderen over producten en diensten. In het onderzoek geven zeven van de tien consumenten aan online hun informatie over bedrijven te zoeken. Negen van de tien laten die gevonden informatie op het internet meewegen bij hun keuze.
,,Maar vaak is de informatie die consumenten vinden verouderd, incompleet of foutief. Dat kan grote gevolgen hebben als die informatie wordt meegewogen in de keuze,”
Ondernemers worden zich steeds bewuster van die gevolgen, maar kunnen de online beeldvorming nauwelijks controleren. Terwijl bedrijven vroeger vooral zelf informatie verspreidden, kan nu iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf zeggen en een review geven. ,,Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig honderden verspreid over diverse websites,”
Ondernemers vinden een juist beeld belangrijk
Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een kwart van alle online informatie over personen geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Eén op de vijf ondernemers geeft aan dat dit bij hen ook het geval is. Dat terwijl 97 procent een juist beeld op internet belangrijk vindt.
Van de ondervraagde ondernemers wil 98 procent een positieve indruk maken op potentiële klanten, 97 procent op zakelijke relaties zoals opdrachtgevers, klanten en leveranciers, 77 procent op collega’s en 72 procent op sollicitanten.
Tool om jouw eigen naam op het internet te beschermen en te beheren
Het is belangrijk om zelf het heft in eigen handen te nemen over de informatie die anderen over jou op het internet vinden. Dit doe je door jouw voor- en achternaam op het internet te beschermen. Helaas hebben de meeste mensen geen idee hoe ze dat moeten doen.
MijnNaamBeschermen.nl is een gebruiksvriendelijke tool waarmee iedereen eenvoudig en zonder technische kennis zijn of haar eigen voor- en achternaam op het internet beschermen en vervolgens beheren. Zo kan je bijvoorbeeld in één klik je naam koppelen aan jouw social media, zoals LinkedIn pagina, of creëer in 5 minuten een eigen profielpagina waar je laat zien welke informatie op het internet over jou gaat. Wanneer mensen dan informatie over jou zoeken, bepaal je zelf welke informatie zij over jou vinden in plaats van over een naamgenoot. Zo voorkom je misverstanden. Weet je nog niet wat je met jouw naam wilt doen, dan is het verstandig om deze toch alvast te beschermen voordat een naamgenoot het doet.