Met personal branding word je vaker benaderd door werkgevers, opdrachtgevers of klanten, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt.
Wat kun jij betekenen voor opdrachtgevers, klanten of potentiële werkgevers? Waar ben je goed in en wat maakt jou uniek?
Dat zijn de vragen die centraal staan als we het hebben over personal branding. Maar wat is een personal brand precies, hoe creëer je het en hoe breng je het op een effectieve manier onder de aandacht van de mensen voor wie je wilt werken? Met het onderstaande stappenplan personal branding werk je puntsgewijs aan het ontdekken van jouw meerwaarde, het creëren van je eigen merk en het opzetten van een doelgerichte en succesvolle communicatie.
Wat is personal branding?
Vroeger verkochten producten als meel en suiker zichzelf. Een merk was niet nodig, want het aanbod was beperkt en consumenten hadden nauwelijks keus. Tegenwoordig is dat anders: de schappen van supermarkten, drogisterijen en elektronicazaken staan vol. Wil je als producent je artikelen verkopen, dan moet je met beeld en tekst duidelijk maken waarom de klant jouw product moet kiezen. Wat zijn de specifieke kwaliteiten, waarin onderscheidt het zich van vergelijkbare artikelen, wat is de uitstraling die de doelgroep aanspreekt?
Wat voor producten geldt, geldt ook voor mensen. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, wil je je als expert in jouw vakgebied profileren of wil je als zzp’er je kring van opdrachtgevers uitbreiden, dan zal je jouw moeten onderscheiden van je vele concurrenten en op een heldere, aantrekkelijke en consistente manier moeten aangeven waarom werkgevers of potentiële opdrachtgevers juist met jou in zee moeten gaan.
Kortom: door jezelf als merk (als personal brand) te presenteren laat je jouw doelgroep op een effectieve manier zien wat je voor hen kunt betekenen.
Uitgebreide informatie over wat personal branding inhoudt en voor wie personal branding geschikt is, lees je in het artikel ‘Personal branding; iets voor jou?’ .
Stappenplan personal branding
Je eigen merk ontwikkel je snel, eenvoudig en toch grondig door het stappenplan personal branding te volgen.
Stap 1: Onderzoek je personal brand
Stap 2: Formuleer je personal brand
Stap 3: Communiceer je personal brand
Stap 4: Personal branding, doen en blijven doen
Stap 1: Onderzoek je personal brand
Om een sterk merk te creëren is het allereerst belangrijk om je sterke, onderscheidende punten in kaart te brengen. Geef zelf antwoord op de onderstaande vragen, maar laat ook de mensen om je heen (zowel zakelijk als privé) met je meedenken.
[tie_list type=”checklist”]
- Wat is jouw expertise?
- Wat kun jij voor werkgevers en opdrachtgevers betekenen?
- Wat onderscheidt jouw product of dienst positief van die van concurrenten?
- Wat maakt jou en jouw aanpak uniek?
[/tie_list]
Heb je een helder beeld van jouw meerwaarde, stel dan vast bij welke doelgroep(en) jouw producten, diensten en manier van werken het beste aansluiten. Want jouw merk is uiteraard alleen aantrekkelijk als het iets vertegenwoordigt waaraan behoefte is.
Stap 2: Formuleer je personal brand
Het volgende punt in het stappenplan personal branding is het formuleren van je eigen merk. En met formuleren doelen we zeker niet alleen op tekst. Het gaat om je gehele identiteit en imago. Om dat wat je uitstraalt, om dat wat je van jezelf laat zien door je persoonlijkheid, je werkwijze en je keuzes in vormgeving en bewoordingen. Je merk moet samenvallen met wie je bent en waar je voor staat. Daarom is het heel belangrijk de volgende kernwaarden (ook bekend als het ABC van personal branding) centraal te stellen: authenticiteit, betrouwbaarheid en consistentie.
Authenticiteit
Het is jouw merk, jouw personal brand. Het is dus van belang dat je uitdraagt wat jouw kwaliteiten zijn, waar jij goed in bent. Richt je op dat wat jou uniek maakt en blijf dicht bij jezelf . Doe je niet anders voor – dat is niet vol te houden en haalt bovendien je personal brand onderuit.
Betrouwbaarheid
Werkgevers en opdrachtgevers moeten op je kunnen bouwen. Wees altijd eerlijk en duidelijk, kom je beloftes na en zorg dat je geen deadlines overschrijdt. Creëer een beeld dat betrouwbaarheid uitstraalt en handel hier ook naar. Ben je professioneel copywriter, dan is je correspondentie natuurlijk foutloos en uitstekend verwoord. Werk je als webdesigner, dan heb je uiteraard een eigentijdse, vlekkeloos werkende website. Houd de leus ‘what you see is what you get’ altijd in je achterhoofd.
Consistentie
Waar je ook bent en wat je ook doet, geef altijd een eenduidig signaal af. Hoe werkgevers of opdrachtgevers ook met je in contact komen (of het nu naar aanleiding van je visitekaartje of via je website is), het beeld dat ze van je krijgen moet altijd consistent zijn en overeenkomen met de kern van jouw personal brand.
Stap 3: Communiceer je personal brand
Wil je een nieuwe werkkring of meer opdrachtgevers, dan is het zaak je eigen merk onder de aandacht te brengen. Het volgende punt in het stappenplan personal branding is dan ook communicatie: het gebruikmaken van verschillende kanalen (online en offline) om jezelf en jouw deskundigheid, producten en diensten kenbaar te maken.
3.1 Bescherm jouw naam op het internet
Een eerste indruk vindt tegenwoordig vaak online plaats. Het is namelijk de normaalste zaak om iemand zijn voor- en achternaam te googelen om zo alvast een beeld te vormen voordat je iemand ontmoet of benadert. Iedereen doet het. Ook jij wordt vaker gegoogeld dan je denkt.
Het is dus belangrijk dat wanneer anderen jouw naam googelen, zoals werkgevers, opdrachtgevers, potentiële klanten of zakelijke relaties, zij ook relevante informatie over jou vinden. Dat is best lastig, want 64% van de Nederlanders heeft een naamgenoot, waardoor het niet altijd duidelijk is over wie de informatie gaat. Daarom beschermen steeds meer mensen hun naam op het internet en bepalen zo zelf wat mensen vinden als ze online gezocht worden. Helaas hebben de meeste mensen geen idee hoe ze dat moeten doen.
Daarom heeft MijnOnlineIDentiteit.nl een tool gelanceerd om mensen hierbij te helpen: MijnNaamBeschermen.nl. Met deze gebruiksvriendelijke tool kan iedereen eenvoudig en zonder technische kennis hun eigen voor- en achternaam op het internet beschermen en beheren. Zo kan je bijvoorbeeld in één klik je naam koppelen aan jouw social media, zoals LinkedIn pagina, of creëer in 5 minuten een eigen profielpagina waar je laat zien welke informatie op het internet over jou gaat. Zo bepaal je zelf welke informatie mensen vinden die jou online zoeken, en voorkom je dat ze jou verwarren met een naamgenoot. Zo voorkom je dus misverstanden.
Weet je nog niet wat je met jouw naam wilt doen, dan is het verstandig om toch alvast je naam te beschermen voordat een naamgenoot het doet. Klik hier om te kijken of jouw naam nog vrij is.
3.2 Profielpagina & website
Als je jouw naam beschermd hebt, moet je beslissen welke informatie je daarop zet. Je kan dan kiezen voor een overzichtelijke profielpagina en/ of een volledige website.
Profielpagina
Met een profielpagina word je gevonden in Google wanneer werkgevers, opdrachtgevers, potentiële klanten of zakelijke relaties jouw voor- en achternaam googelen. Op jouw profielpagina laat je met een korte bio zien wie je bent, wat je doet en verwijs je naar relevante informatie over jou op het internet, zoals jouw LinkedIn, portfolio op Instagram of naar jouw bedrijfswebsite. Handig want zo zien mensen die jou online zoeken in één oogopslag wat je voor hun kan betekenen en welke online informatie over jou gaat.
Een profielpagina is ideaal voor iedereen die zichzelf kort en bondig wilt profileren; jouw digitale visitekaartje. Daarnaast is een uitgebreide website niet altijd nodig en is een profielpagina een goed en toegankelijk alternatief. MijnNaamBeschermen.nl heeft een tool ontwikkeld waarmee je in slechts enkele minuten een eigen profielpagina kan maken. Een profielpagina op basis van jouw naam heb je al voor 47 euro inclusief btw.
Website
Heb je een bedrijf, dan is een goede website onmisbaar. Zorg voor een herkenbare URL, een heldere indeling, een goede navigatie, de juiste vormgeving en toon, en bovendien complete informatie en verschillende mogelijkheden om contact op te nemen. Ook vindbaarheid is een belangrijke factor: zorg dat je website door SEO (zoekmachine optimalisatie) hoog in zoekmachines zoals Google scoort. Meer informatie over hoe je wordt gevonden in Google of waar een goede website aan moet voldoen lees je in de artikelen “Gevonden worden in Google” en “10 tips waar een goede website aan moet voldoen!”.
3.3 Social media
Vrijwel alle social media lenen zich voor zakelijke doeleinden. Naast LinkedIn, kun je jouw personal brand ook profileren op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.
[tie_list type=”checklist”]
- Post met regelmaat op social media
- Deel je visie op nieuwsberichten, blogs of beeldmateriaal
- Attendeer volgers op ontwikkelingen en tips binnen jouw vakgebied
[/tie_list]
Meer informatie hoe je jouw personal brand toepast op social media kanalen vind je in de artikelen: Stappenplan personal branding Facebook, Stappenplan personal branding Twitter, Stappenplan personal branding LinkedIn en Stappenplan personal branding Pinterest.
3.4 Offline
Maak je gebruik van offline communicatie middelen zoals een CV, visitekaartje, poster, briefpapier, of een brochure? Zorg dan dat je ook hier jouw communicatie zoals jouw onderscheidende eigenschappen en huisstijl consequent doorvoert. Zo zien werkgevers of potentiële klanten in één oogopslag zien waar jij voor staat en wat je voor hun kan betekenen. En vergeet natuurlijk niet jouw domeinnaam op al jouw offline communicatiemateriaal te vermelden ;).
Stap 4: Personal branding, doen en blijven doen
Bij het laatste punt in het stappenplan personal branding gaat het om de langere termijn, om het blijvend in de markt zetten van jouw merk. Onderneem actie, evalueer wat werkt en niet of minder goed werkt, pas je aanpak zonodig aan, maar blijf altijd trouw aan je kernwaarden. Personal branding is een doorlopend proces waarbij continuïteit en consistentie erg belangrijk zijn. Doen! En blijven doen!
[adinserter name=”Personal branding tool – Personal branding coach”]