Tegenwoordig is er een veelvoud aan persoonlijke informatie beschikbaar op het internet over personen. Een groot gedeelte van de informatie wordt door jouzelf gepubliceerd. Maar ook anderen mensen publiceren steeds vaker informatie over jou op het internet.
Ook blijkt uit Amerikaans onderzoek (1) dat 62% van de mensen aangeeft dat de meeste informatie die ze op de eerste internetpagina van de zoekresultaten vinden NIET over zichzelf gaat, maar over mensen met een soortgelijke naam.
Groei van informatie op het internet
De laatste jaren hebben de verschillende sociale media kanalen een ontzettende groei doorgemaakt. Inmiddels hebben de meeste mensen verschillende sociale media pagina’s. Hierop delen ze foto’s, gebeurtenissen uit hun dagelijkse leven en ook werk gerelateerde zaken.
Wereldwijd zijn er meer dan 1,1 miljard Facebook gebruikers; Elke dag worden 3,2 miljard likes en reacties gedeeld en 300 miljoen foto’s geplaatst. Deze gebruikers zorgen er samen voor dat er nu al meer dan 219 miljard foto’s online staan. Google+ heeft inmiddels meer dan 500 miljoen leden. Op Twitter worden er dagelijks door de 200 miljoen actieve gebruikers maar liefst 400 miljoen tweets geplaatst en 700 video’s per minuut gedeeld.
LinkedIn telt 238 miljoen gebruikers. Dagelijks worden er 45 miljoen foto’s geüpload via Instagram en dat heeft ervoor gezorgd dat er vanaf het begin al meer dan 16 miljard foto’s zijn geplaatst. Pinterest heeft inmiddels 70 miljoen gebruikers en Foursquare 33 miljoen (2). Er zijn 166 miljoen Tumblr blogs waarop meer dan73 miljard berichten zijn geplaatst (3).
Volgens het onderzoek van Newcom, Sociale media cijfers 2013 (4), maakt bijna 1 op de 8 Nederlanders gebruik van één of meerdere sociale media kanalen.
In Nederland gebruiken momenteel 8,4 miljoen mensen Facebook, 2,9 miljoen Twitter, 2 miljoen Google+, 7,1 miljoen Youtube. Daarnaast zitten 4 miljoen Nederlanders op LinkedIn, om zich zo zakelijk op de kaart te zetten. Dan heb je nog de nieuwere sociale media kanalen zoals Instagram met 720.000, Pinterest met 600.000 en Foursquare met 240.000 gebruikers. Al deze websites op het internet bevatten informatie over jou (2).
Informatie over jou op het internet
Het internet wordt dagelijks door mensen gebruikt om informatie op te zoeken over producten of bedrijven. Even kijken hoe het restaurantje om de hoek wordt beoordeeld of gewoon een adres van een winkel opzoeken.
Tegenwoordig worden persoonsnamen steeds vaker op het internet opgezocht. 66% van de mensen geeft aan informatie over andere mensen op te zoeken en 57% van de internet gebruikers heeft zichzelf wel eens via een zoekmachine opgezocht (1).
Een groot gedeelte van de online informatie over jou publiceer je zelf via sociale media sites, blogs, reissites, fotosites etc. Online beschikbare informatie zijn bijvoorbeeld geplaatste berichten, foto’s, video’s, contactgegevens, je CV, waar je werkt of welke studie je volgt. Een deel van de informatie over jou wordt ook door anderen wereldkundig gemaakt zoals foto’s en berichten van vrienden, wedstrijd uitslagen van jouw (sport)vereniging of de deelnemerslijst van de beurs of reünie die je hebt bezocht.
Zoekmachines zoals Google en Bing, Sociale Media sites en personenzoekmachines zoals wieowie.nl, pipl.nl of wiezoekje.nl worden gebruikt voor het vinden van informatie over personen.
Met de gevonden informatie over jou op basis van jouw naam wordt een beeld over jou gevormd. Echter uit Amerikaans onderzoek (1) blijkt dat 62% van de mensen aangeeft dat de meeste informatie die ze op de eerste pagina van de zoekresultaten vinden NIET over zichzelf gaat, maar over mensen met een soortgelijke naam.
In hoeverre de gevonden informatie bijdraagt aan jouw (online) identiteit is een interessante vraag. Meer hiervoor vind je in het artikel “Jouw online identiteit”.
Wie zoekt wie op het internet
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 2 op de 3 mensen informatie over anderen mensen zoekt op het internet. Wil je weten over wie we informatie zoeken op het internet? Lees dan ook het blogartikel “Personen zoeken op het internet”.
Mijn Online IDentiteit houdt momenteel een Nederlands onderzoek over het zoeken naar informatie op het internet op basis van persoonsnamen. Resultaten uit het onderzoek orden op de website www.mijnonlineidentiteit.nl gepubliceerd.
Blijf op de hoogte!
Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online identiteit kan managen.
Bronnen:
1: Pew Research Center, Reputation management and social media 2010
2: Corinnekeijzer.nl, Social media cijfers 2013 – Het complete overzicht
3: Tumblr
4: Newcom, Social media onderzoek 2013