Het is tegenwoordig de normaalste zaak op informatie over personen op het internet te zoeken. Mede hierdoor groeit personal branding via internet. Het biedt namelijk de mogelijkheid om gevonden te worden op het internet door de juiste personen, jezelf te presenteren en jouw doelen te bereiken.
Maar wat is personal branding?
Hoe bouw je een personal brand nou eigenlijk? En waarom zou je aan personal branding doen? Wie heeft er baat bij en welke doelen kan je ermee bereiken?
Lees onderstaand artikel en bepaal zelf of jij baat hebt bij personal branding via het internet.
Dit artikel bestaat uit de volgende onderdelen:
[tie_list type=”checklist”]
- Wat is personal branding?
- Waarom personal branding?
- Personal branding; iets voor jou?
- Doelen die je met personal branding kan bereiken
- Personal branding; zelf doen of laten doen?
[/tie_list]
Wat is de personal branding betekenis?
De betekenis van personal branding is jezelf beschouwen als een ‘merk’ en je ook op die manier in de markt positioneren. Het is jezelf presenteren aan de juiste doelgroep waarbij je consistent communiceert wie je bent, waar je voor staat, waar je goed in bent, wat jouw eigenschappen zijn, wat jouw specialiteit is, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Wat kan jij voor iemand betekenen?
Waarom is branding belangrijk?
Het internet wordt vaak gebruikt voor het zoeken naar informatie over producten, maar tegenwoordig ook voor het zoeken naar informatie over mensen.
Het zoeken naar informatie over producten
Wanneer jij een product via internet koopt, begint de zoektocht vaak via een zoekmachine of vergelijkingssite. Als je één of meerdere producten gevonden hebt, wil je een duidelijke productfoto, een duidelijke omschrijving, productspecificaties en weten wat de ervaring is van andere gebruikers (reviews). Dit is de branding definitie en het doel van branding
Voordat we tot een aankoop overgaan, willen we namelijk weten welk product het beste aansluit bij onze behoefte.
Het zoeken naar informatie over mensen
Tegenwoordig is het ook gebruikelijk om informatie over anderen mensen op het internet op te zoeken. 44% van de mensen geeft aan informatie te hebben opgezocht over een personen die producten of diensten aanbieden zoals een klusjesman, freelancer of adviseur (1) .
Daarnaast geeft 90% van de recruiters aan eerst een ‘background check’ van potentiële kandidaten op het internet uit te voeren en geven ze aan de dat de gevonden informatie medebepalend is of iemand wel of niet wordt uitgenodigd voor een gesprek (2).
Wanneer we zoeken naar mensen op internet met een bepaalde expertise, kennis of dienst is het aankoop proces niet zoveel anders dan wanneer we op zoek zijn naar producten. In deze zoektocht, beginnen we ook met het zoeken naar informatie over personen die kunnen voorzien in onze behoefte. Vervolgens beoordelen en vergelijken we deze personen aan de hand van de gevonden informatie.
We schatten in welke personen het beste in onze behoefte kunnen voorzien, om vervolgens één of meerdere kandidaten te benaderen.
Personal branding; iets voor jou?
Maar welke personen hebben nou eigenlijk baat bij personal branding? Stel jezelf eens de volgende vragen:
[tie_list type=”checklist”]
- Zijn er mensen of bedrijven op zoek naar personen met mijn specialisatie, kennis, producten of diensten?
- Zijn er mensen die informatie over mij op het internet opzoeken? En vind ik het belangrijk zij een goede indruk van mij, mijn producten of diensten krijgen?
[/tie_list]
Wanneer je ‘ja’ hebt geantwoord op een van de twee bovenstaande vragen, dan is de kans groot dat personal branding jou kan helpen jouw doelen te bereiken.
Doelen die je met personal branding kan bereiken
Welke doelen je kan bereiken met personal branding is verschillend per persoon. Denk bijvoorbeeld aan:
[tie_list type=”checklist”]
- ZZP’ers die meer freelance opdrachten willen ontvangen;
- Vakprofessionals die zich als expert op een vakgebied willen positioneren;
- Sollicitanten die op zoek zijn naar een (nieuwe) baan;
- Een klusjesman of adviseur die meer klanten wilt krijgen.
[/tie_list]
Oftewel wanneer mensen op zoek zijn naar personen met jouw expertise, zorg er dan voor dat je goed vindbaar bent op het internet, zodat je vervolgens jezelf zodanig kan presenteren dat jij laat zien dat jij de juiste persoon bent voor ‘The job’.
Met personal branding word je vaker benaderd door werkgevers, opdrachtgevers of klanten, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt.
[adinserter name=”Personal branding tool – Personal branding coach”]