Wanneer jij op LinkedIn wordt gevonden, ziet de lezer altijd jouw LinkedIn headline. Standaard staat jouw LinkedIn headline ingesteld als jouw huidige functietitel. Zonde, want je kan meer bezoekers op jouw LinkedIn profiel ontvangen door in jouw LinkedIn headline aan te geven wat jouw specialiteit is en wat je voor de lezer kan betekenen. Hoe je dat doet? Lees onderstaande tips.
LinkedIn Headline
Jouw headline is altijd zichtbaar onder jouw naam. Zoals wanneer jouw naam in de zoekresultaten verschijnt, in het connectie overzicht van jouw connecties zichtbaar is, in de zoekfunctie wordt ingevoerd e
n natuurlijk op jouw LinkedIn profiel.
Het is standaard ingesteld, dat jouw huidige functietitel jouw LinkedIn headline is. Een bedrijf dat op zoek is naar een kandidaat, ziet in de zoekresultaten jouw foto, jouw naam en jouw headline. Maar jouw huidige functie weerspiegelt niet altijd jouw specialiteit of ervaring. Je mag 120 tekens in jouw LinkedIn headline gebruiken, dus je kan best wat over jezelf vertellen in de LinkedIn headline.
Daarnaast maken bedrijven, Human resources professionals en recruiters gebruik van de LinkedIn zoekfunctie om de juiste kandidaat voor een vacature of de juiste ZZP ‘er voor een freelance opdracht te vinden. Ook de (zoek)woorden in jouw headline wegen mee op welke positie jij in de zoekresultaten eindigt. Zorg dus ervoor dat woorden die jouw specialiteit omschrijven in jouw LinkedIn headline voorkomen.
Standaard is niet genoeg
Stel je bent een ervaren ‘Marketing manager’ gespecialiseerd in social media. Standaard staat jouw LinkedIn headline ingesteld als ‘Marketing Manager’ (en hoeveel zijn er dáár niet van?). Wanneer je jouw headline aanpast in bijvoorbeeld ‘Marketing manager met 10 jaar ervaring in social media’ weet de lezer direct waar jij in gespecialiseerd bent en dat je de nodige ervaring hebt.
Op zoek naar een baan?
Geregeld zie je als headline ‘Op zoek naar een nieuwe baan’ staan. Behalve dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, zegt dit niet wat jouw specialiteit is en waar je naar op zoek bent.
Daarom zou je beter kunnen schrijven: ‘Social media marketing expert zoekt nieuwe uitdaging’. Het is nu duidelijk dat je een social media marketing specialist bent en dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan.
Ben jij een ZZP’er of freelancer?
Geregeld zie je als headline staan ‘Freelancer’. Maar in wat dan?
Juist in deze tijd zijn bedrijven op zoek naar social media professionals. Weet jij als geen ander de juiste doelgroep te bereiken en hierdoor de verkoop te stimuleren? Vertel dit dan in jouw LinkedIn headline, dan weet de lezer direct dat hij of zij de juiste persoon heeft gevonden.
Je zou bijvoorbeeld jouw headline ook kunnen aanpassen in ‘Social media freelancer | Bereik de juiste doelgroep | Verhoog omzet | Met social media’. Zorg dat de lezer in een oogopslag in de gaten heeft met wie hij te maken heeft.
[adinserter name=”Banner ebook LinkedIn”]
Nog meer tips voor LinkedIn
Wil je meer leren over LinkedIn? Lees dan ook ons artikel over de ‘Privacy instellingen LinkedIn‘ of het artikel voor tips voor je persoonlijke branding ‘LinkedIn tips personal branding‘ of hier hoe je je werkervaring samenvat op je profiel ‘LinkedIn samenvatting werkervaring‘. Andere artikelen over LinkedIn zijn ‘Jezelf onderscheiden op LinkedIn als student‘, ‘Persoonlijke LinkedIn URL maken‘ en ‘LinkedIn aanbevelingen vaardigheden‘. Je netwerk vergroten op LinkedIn? Leer hier hoe je ‘Netwerk opbouwt op LinkedIn‘ en het ‘delen van kennis op LinkedIn‘ gaat.