Het is voor bedrijven, of particulieren, nog nooit zo makkelijk geweest om goed zichtbaar te zijn voor een grote groep klanten of mensen. Vroeger moest je goed je best doen om mensen je producten of diensten te laten zien. Vaak was het ook zo dat je enkel lokale klanten hadden die je winkel of bedrijf kennen. Social media heeft hier een grote verandering in gebracht. Je post simpelweg wat op Facebook, Instagram of LinkedIn en zodra iemand je post deelt, zien misschien wel honderden mensen je post. Zo kom je snel aan meer bekendheid en nieuwe klanten, uit heel Nederland, of zelfs wel heel de wereld.
Achter het posten en online vindbaar zijn zit echter wel een theorie. Het is niet zo simpel als even een bericht typen en mensen delen je bericht massaal. Nee, er zit een hele psychologische denkwijze achter. Mensen moeten namelijk je post of bericht wel leuk of interessant vinden voor ze het delen. Hoe ben je nou echt goed vindbaar online en wat moet je hiervoor doen? Dat vertel ik je allemaal in dit artikel!
De impact van social media op je bedrijf
Social media is een bewezen kracht in de groei van vele bedrijven. Of je nou een oud bedrijf hebt, of net begonnen bent, social media kan zorgen voor veel nieuwe klanten en een grotere bekendheid. Social media kan echter ook negatief werken op je bedrijf. Daarom is het wel belangrijk om een social mediaprotocol te hebben voor je werknemers en jezelf. Je werknemers kunnen je bedrijf maken of breken, zo ook op social media. Ze zijn representatief naar je bedrijf, als ze zich niet gedragen zoal je je bedrijf aan de man wil brengen, dan kan dit negatieve gevolgen hebben. Potentiële klanten zien je werknemers online, zien de bedrijfsnaam en kunnen weglopen van je diensten of producten als ze de werknemers niet leuk of beleefd vinden. Een goed protocol is dus erg belangrijk voor alle bedrijven!
Maar naast een goed protocol is het ook belangrijk dat je de juiste manier gebruikt. Voor het ene bedrijf werkt het om elke dag te posten, voor het andere bedrijf werkt het beter als ze maar 1 keer per week posten. Dat ligt geheel aan je bedrijf en klanten, maar de juiste berichten zijn van cruciaal belang. Houd de berichten dicht bij je bedrijf. Verkoop je een product of dienst waar mensen wat meer voor moeten betalen? Kies dan voor een wat meer zakelijke manier van schrijven. Heb je een familiebedrijf en veel vaste klanten? Dan kan je berichten schrijven die leuk en persoonlijk zijn. Stem je berichten dus goed af op je klantenkring.
Daarnaast is het belangrijk dat je nuttige dingen post. Vertel je klanten niet dat je naar de kapper bent geweest, maar deel ze welke nieuwe projecten je hebt gekregen, wat de resultaten zijn van je verkoop of welke nieuwe producten er binnenkort in je assortiment komen. Het werkt ook goed als je je klanten vragen stelt en ze mee laat denken. Vraag ze eens wat ze van een product of dienst vinden, of de klantenservice beter kan of wat ze nog graag willen zien in je assortiment. Zo voelt de klant zich betrokken bij je bedrijf en komen ze vaker terug. En ze delen je berichten vaker!
Moet je investeren in social media?
Je moet niks, maar sommige investeringen kunnen een heel groot positief effect hebben. Zo ook als je investeert in social media. Wat bedoel ik hier mee? Je kan zelf berichten bedenken en typen, maar hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer tijd het gaat kosten en hoe drukker je er mee wordt. Dit gaat ten koste van de tijd die je hebt voor je klanten. Je kan daarom een online marketingbureau inschakelen om je social media marketing te runnen. Je bent hierdoor niet alleen verzekerd van goede resultaten en de juiste vorm van online marketing, maar je hebt ook meer tijd voor je klanten en werknemers waardoor ook zij steeds blijer worden en beter werken. Dit heeft weer een positief effect op het bedrijf en zorgt ervoor dat er nieuwe klanten komen, omdat oudere klanten beter geholpen worden. Die kleine dingen vertellen mensen door en zorgen ervoor dat je meer nieuwe klanten en een grotere bekendheid krijgt.
Een online marketingbureau zorgt ervoor dat de juiste vorm van online marketing wordt gebruikt, waardoor je bedrijf beter online vindbaar is en je bedrijf ook steeds meer zal groeien. Je houd tijd voor klanten en personeel waardoor het bedrijf nog eens zal groeien. Het is een kleine investering, maar met het juiste bureau, verdien je die investering dubbel en dwars weer terug!