Het moet gezegd worden, 2018 was een fascinerend jaar voor wat ‘personal branding’ betreft. Niet alleen was er de opkomst van de micro-influencers, daarnaast verschenen er heel wat invloedrijke persoonlijkheden binnen nagenoeg alle sectoren en markten. De nood aan een persoonlijk en creatief merk lijkt dan ook niet te stoppen, in tegendeel. Nu we 2018 achter de rug hebben stellen veel mensen zich de vraag op welke manier ze nu, in het nieuwe 2019 op de meest optimale manier een succesvolle start kunnen maken en een creatief merk kunnen lanceren. Wij zochten het voor je uit en hebben zeven uitstekende manieren voor jou verzameld.
1. Neem plaats voor de camera
Wanneer je nog bezig bent met het aftasten van de mogelijkheden en de manier waarop je jouw persoonlijk merk kan lanceren is het uitnodigend om jezelf te verschuilen achter de camera. Op deze manier werk je stelselmatig aan het realiseren van het perfecte plaatje. Hoe interessant dit op het eerste zicht ook mag lijken, in de praktijk gaat op deze manier heel wat potentieel verloren. Net door jezelf te profileren voor de camera is het mogelijk om een hechte(re) relatie op te bouwen met je doelgroep. Bovendien is dit ook een uitstekende training om later publiekelijk te kunnen praten. Niet voor niets zijn heel wat experts het er over eens dat de camera die je gebruikt jouw persoonlijke merkversterker is.
2. Wees perfect imperfect
Veel mensen leggen de focus bij het lanceren van een nieuw (persoonlijk) merk op perfectie. Echter lijkt dat in de praktijk niet altijd de beste keuze te zijn. Door het lanceren van een imperfect merk is het zomaar mogelijk om een hechtere voeling te creëren met je doelgroep. Door de natuurlijke zwakheden van je merk bloot te durven stellen komt het minder gemaakt en meer realistisch over. Dat kan een extra sterke troef zijn voor het merk dat je probeert uit te dragen. Video’s lenen zich er uitstekend voor om je imperfecties te laten zien, maar ook met je instagram of pinterest marketing kun je ervan profiteren.
3. Wees cultureel relevant
In de hedendaagse wereld is het niet altijd voor de hand liggend, maar je persoonlijke geschiedenis verbinden met je merk kan erg interessant zijn. Door jouw doelgroep een blik te gunnen in jouw leven wordt er namelijk voor gezorgd dat er een zeer specifiek doelpubliek kan worden aangesproken. Dit niet in het minst omdat jullie waarschijnlijk bepaalde aspecten van elkaars geschiedenis (min of meer) delen. Wees dus niet bang om te praten over wat je graag eet, op welke manier je jouw vakanties doorbrengt, etc. Dergelijke informatie kan uiteindelijk een structurele en belangrijke meerwaarde betekenen voor jouw persoonlijk merk.
4. Luister goed naar je doelgroep
Iedereen die op een succesvolle manier een persoonlijk merk wil lanceren moet één ding goed begrijpen. Wanneer je niet alleen op korte, maar ook op lange(re) termijn een grotere following wil kunnen aantrekken is luisteren naar je doelgroep cruciaal. Welke content willen zij bijvoorbeeld graag van jou zien? Welke perspectieven of lessen kunnen voor hun een meerwaarde betekenen? Stel jezelf ook steeds de vraag op welke manier je jouw doelgroep net dat ietsje meer kan geven dan wat ze van jou verwachten. Alleen op die manier blijf je ze namelijk boeien en zal je het aantal fans waarover je beschikt stelselmatig verder zien toenemen.
5. Maak echte online producten
Iedereen beschikt over een skill of vaardigheid waar hij of zij echt expert in is. In het merendeel van de gevallen is expertise iets dat komt met de jaren. Je bent geïnteresseerd in iets waardoor je, je er steeds verder in gaat verdiepen. Op deze manier leer je meer, niet alleen uit de theorie, maar ook (en misschien zelfs vooral) uit de praktijk. Gebruik deze kennis om je eigen online content te maken. Vertel niet alleen over wat je zou kunnen doen, maar praktiseer je kennis tot waardevolle content waar andere mensen wat aan hebben. Durf jezelf bovendien te onderscheiden ten opzichte van anderen die min of meer hetzelfde doen en laat je doelgroep ondervinden waar de meerwaarde precies ligt in jouw content.
6. Profileer jezelf als een ijzersterke persoonlijkheid
Je hoeft niet te verwachten dat iemand in jouw persoonlijk merk gelooft als je zelf uitschijnt dat niet te doen. Dit is één van de belangrijkste tips waar je, zeker voor het jaar 2019, rekening mee dient te houden. Niet alleen is er binnen jouw vakgebied ongetwijfeld reeds de nodige concurrentie actief op het internet, daarnaast zal je altijd af te rekenen krijgen met tegenstand. Profileer jezelf als de absolute expert binnen je vakgebied en weet eventuele ‘aanvallen’ van concurrenten te weerleggen met je kennis. Doe dit op een creatieve manier en oogst zo niet alleen meer bewondering vanuit je doelgroep, maar tegelijkertijd ook respect van andere experts binnen je vakgebied.
7. Wees de grondlegger van een community
Bouwen aan een community is zonder enige twijfel één van de meest lonende manieren om niet alleen een merk te lanceren, maar ook verder uit te bouwen. Ga een creatieve merknaam of bedrijfsnaam bedenken die pakkend is voor de doelgroep waarmee jij wil connecten. Als de community geen connectie voelt met jou als uitvinder van het merk, waarom dan wel met de producten of diensten die je vertegenwoordigt? Wat dit betreft moet je jezelf als uitvinder van het merk weten te verkopen.
Bouw een band op met je doelgroep en luister naar hun wensen. Dit laatste zorgt er niet alleen voor dat ze zich verbonden zullen voelen met je merk, daarnaast wordt je content er gegarandeerd ook nog eens beter door. Zo sla je uiteindelijk twee vliegen in één klap!
[box type=”shadow” align=”alignleft” class=”” width=””]Dit artikel is geschreven door Job Verberne van ZZPdaily.nl.
Op ZZPdaily.nl vind je praktische tips voor ZZP’ers om hun business te laten groeien.[/box]