Je hebt vast weleens gehoord van search engine optimization, oftewel SEO. Dankzij SEO kun je websites hoger laten scoren in de zoekmachine, maar de manier waarop is continu aan het veranderen. Ben jij ook regelmatig bezig om de kneepjes van SEO onder de knie te krijgen en dit ook waar nodig toe te passen? In dat geval kan het handig zijn om je te verdiepen in de SEO-trends van dit jaar: we hebben er vier voor je opgesomd.
Trend 1. Content met inhoud
Een website moet gevuld worden met content, logisch. Een website zonder content kunnen we dan ook eigenlijk geen website noemen. Wanneer je content gaat schrijven voor een website, is het belangrijk om content met inhoud te schrijven. Daarmee bedoelen we dat de content aantrekkelijk, uniek, waardevol en betrouwbaar moet zijn voor de mensen die de website willen bezoeken. Google hecht hier namelijk veel waarde aan: content moet voldoen aan de E-E-A-T-waarden, oftewel expertise, experience, authoritativeness en trustworthiness.
Het is daarom een goede tip om altijd content te schrijven met deze punten in het achterhoofd. Het doel van een website is immers om de doelgroep aan te trekken en nuttige informatie te geven, en dat doel maak je groter door inhoudelijke content te schrijven.
Trend 2. Artificial intelligence
De opkomst van AI, oftewel artificial intelligence, is je vast niet ontgaan. Laten we het nog even kort uitleggen. Artificial intelligence betekent kunstmatige intelligentie en het is een soort systeem waarmee je bepaalde, menselijke activiteiten kunt laten uitvoeren. Zo kun je aan dit systeem bijvoorbeeld vragen om input te geven voor het schrijven van een blog.
Als SEO’er is het overigens wel belangrijk om hier zorgvuldig mee om te gaan: de informatie klopt niet altijd en soms worden er fouten gemaakt als het aankomt op de spelling en grammatica. Het kan daarom een handig hulpmiddel zijn, maar pin je er niet volledig op vast. En daarbij kunnen we ook weer terugkomen op de eerste trend: betrouwbare, unieke content met inhoud blijft ontzettend belangrijk. Geef dus altijd nog je eigen draai aan een tekst.
Trend 3. Gebruiksvriendelijkheid staat voorop
Zoals net al bij de eerste trend werd benoemd, is het noodzakelijk om een website aantrekkelijk te maken voor de doelgroep. Hiermee trek je namelijk bezoekers én behoud je ze op de website.
Wanneer we hierop voortborduren, komen we uit op de derde trend en dat is gebruiksvriendelijkheid. Een website moet namelijk vriendelijk zijn voor de gebruiker. Denk daarbij aan snelheid, overzichtelijkheid, leesbaarheid en een hoge kwaliteit. Ook moet een website mobielvriendelijk zijn. Een bezoeker wil natuurlijk op een snelle, overzichtelijke manier antwoord vinden op zijn of haar vraag. Wanneer jouw website hier niet aan voldoet, is de kans groter dat de bezoeker weer snel afhaakt en op zoek gaat naar een andere website die wél snel een antwoord kan geven.
Trend 4. Beeld is aantrekkelijk
Zeg nou zelf: een ellenlange tekst zonder enige afbeelding, video of een andere vorm van beeld is natuurlijk niet aantrekkelijk. Het is daarom verstandig om jouw website te vullen met beelden. Dit kunnen afbeeldingen zijn, maar ook video’s, infographics of een socialmediastory. Zorg er wel voor dat deze beelden over een hoge kwaliteit beschikken, maar dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van de snelheid van jouw website.
De bovengenoemde SEO-trends kun je meenemen in het achterhoofd wanneer je nieuwe content gaat ontwikkelen, een website op gaat starten of jouw website een ware upgrade wil geven. Toch kan het zijn dat je het lastig vindt om deze trends daadwerkelijk door te voeren. In dat geval kun je hulp inschakelen van Odiv: een online marketing bureau met expertise op het gebied van onder andere SEO.